Koopzondagen: ongekend verzet, SP wil hoorzitting

30 juni 2013

Koopzondagen: ongekend verzet, SP wil hoorzitting

Al meer dan 130 winkeliers tekenden de petitie tegen 52 koopzondagen

Het verzet tegen de instelling van 52 koopzondagen groeit snel. Meer dan 130 winkeliers tekenden de petitie en overal in de stad duiken protestposters op. SP-fractieleider Ron Meyer: "Dit signaal kan niet genegeerd worden."

Uit een gemeentelijke enquete was al gebleken dat 73% van de Heerlense winkeliers het huidige aantal koopzondagen (16) meer dan genoeg vindt. Toch wil een meerderheid in de gemeenteraad van Hart-Leers, VVD, D66, Leefbaar, Stadspartij, Groen Links, Pvda en 3 CDA'ers alle koopzondagen vrijgeven. De SP startte daarom samen met ondernemers het actiecomite 52 Koopzondagen NEE! dat in korte tijd grote steun verwierf onder Heerlense ondernemers.

SP wil hoorzitting!
Aanstaande dinsdag, 2 juli, neemt de Gemeenteraad een definitief besluit over de koopzondagen. Op 5 juni bleek al dat een meerderheid alle koopzondagen wil vrijgeven. Ondanks dat de effecten van zo'n volledige openstelling nooit serieus onderzocht zijn. "Dat liberale politici hun ideologie belangrijk vinden, maakt ze hopelijk niet doof voor de reele problemen van winkeliers. Die koopzondagen lopen niet weg tijdens de zomer. Pas op de plaats en luisteren naar de mensen."

Daarom zal de SP dinsdag pleiten voor uitstel van de invoering van 52 koopzondagen. De SP wil dat de gemeenteraad serieus onderzoek verricht naar de effecten van 52 koopzondagen. Dat kan op korte termijn via een hoorzitting.

www.52koopzondagennee.nl