Arcus

www.ld.nl :

Discussie Arcus nog niet gelopen
Heerlen -
Op z'n vroegst op 7 februari wordt duidelijk of de gemeenteraad van Heerlen akkoord gaat met de vestiging van de nieuwbouw van het Arcus College aan de Valkenburgerweg. De meeste raadsfracties zetten nog steeds vraagtekens bij de plek, bleek gisteren tijdens de commissievergadering stadsontwikkeling.
De druk op de politiek om 'ja' te zeggen is groot. Het Arcus College dreigde al eerder uit Heerlen te vertrekken als de gemeenteraad niet instemt met de locatie nabij natuurgebied Terworm. Bestuursvoorzitter Wien Kohl heeft dat dreigement nog eens onderstreept in de notitie 'Jammer, maar Arcus moet verder'.

In de notitie schetst Kohl welk scenario in werking treedt als het regionaal opleidingscentrum (roc) haar zin niet krijgt. Arcus zal dan alles in het werk stellen om de nieuwbouw van zeventig miljoen euro in nabuurgemeente Voerendaal onder te brengen. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de provincie daar een stokje voor steekt, dan wil het bestuur de school 'opknippen': de meeste opleidingen worden verplaatst naar Sittard, slechts de basisopleidingen blijven in Parkstad.

Fractievoorzitter Chris Tiekstra van de Stadspartij Heerlen sprak gisteren zijn ergernis uit over de handelwijze van Kohl. ,,Ik heb grote moeite met de tijdsdruk die door Arcus aan de gemeente wordt opgelegd. Een raad zou dit soort ingrijpende beslissingen niet vlak voor de verkiezingen willen nemen, om niet de volgende raad met een beslissing op het laatste moment op te zadelen. Als dit een normaal vraagstuk was, dan zou de gemeente langer vasthouden aan de eigen voorkeurslocatie, Stadspark Oranje Nassau.''

Ook VVD-woordvoerder Chris van Zeventer is allerminst blij met de spagaat waarin de gemeente zit en de manier waarop Arcus de nieuwbouw 'erdoor wil drukken'. Hij maakt zich zorgen over de verkeersafwikkeling, de parkeerproblematiek, de toekomst van voetbalvereniging Weltania en de financiering van de toekomstige infrastructuur. Met name de mededeling dat de provincie slechts 25 procent van de totale infrastructurele kosten van drie miljoen euro wil vergoeden, is slecht bij de liberaal gevallen. ,,Dat is een regelrechte fooi. Dat zou 75 procent moeten zijn. Het is immers de provincie die er op aangestuurd heeft dat de Valkenburgerweg de locatie van Arcus wordt'', meent Van Zeventer.

Riet de Wit (SP) staat paf van de toon die het roc aanslaat. Ze vindt dat Kohl regelrecht het mes zet op de keel van de gemeente. De Wit vraagt zich af of Heerlen niet op dezelfde manier te werk moet gaan. ,,We kunnen natuurlijk ook een andere onderwijsinstelling benaderen met de vraag of ze in het gat van Arcus willen springen, bijvoorbeeld Leeuwenborgh.''

Wethouder Thei Vrolings (Stadspartij Heerlen) deed een dringend beroep op de raad om zich nu al duidelijk uit te spreken voor de Valkenburgerweg. Hij wees op de grote belangen voor de gemeente. De commissieleden lieten zich daartoe niet verleiden. Pas tijdens de raadsvergadering van 7 februari spreken ze een definitief oordeel uit over het hete hangijzer.