Eind aan monopolie 3W en Jongen

13 januari 2006

Eind aan monopolie 3W en Jongen

Zou het?

Let ook even, in de laatste alinea,op de schijnbare haast die geboden is om de intentie-overeenkomst ng vr de verkiezingen te ondertekenen!

Onderstaand het bij de titel behorende artikel uit het LD van vrijdag 13 januari:

Eind aan monopolie 3W-Jongen Heerlen
Heerlen wil de afspraken met projectontwikkelaar 3W en bouwbedrijf Jongen over een nieuw stadshart aanpassen. De raad heeft de intentie-overeenkomst al goedgekeurd, maar het college van burgemeester en wethouders ondertekent die nog niet en gaat opnieuw overleg plegen. Het college wil dat ook andere partijen een kans krijgen aan te sluiten bij het intitatief van het consortium 3W-Jongen, zegt wethouder stadsontwikkeling Eduard Prickartz (CDA).

De gemeenteraad stemde in september in met de Operatie Vliegwiel, het maken van een plan voor een nieuw stadshart voor Heerlen. Dat moet leiden tot een compacter centrum waarbij de leegstand van winkels wordt aangepakt. Kritiek kwam er vooral van SP en PvdA, die vonden dat het consortium een veel te grote rol mocht gaan spelen, nog voordat de gemeente zelf een centrumvisie had ontwikkeld. De opmerkingen over de reikwijdte van het akkoord met 3W-en Jongen hebben het college tot een 'nadere bezinning' geleid. Bovendien heeft Heerlen inmiddels een bredere visie opgesteld over de toekomst van de binnenstad. Daaruit heeft het college geconcludeerd dat een alomvattende aanpak van de binnenstad meer omvat dan Vliegwiel. Die operatie is vooral gericht op het wegwerken van leegstand en verpaupering.

Het college wil het centrum ook op andere gebieden verbeteren, zoals op sociaal-cultureel en economisch gebied. Vliegwiel moet een onderdeel worden van dat grotere geheel. Het college gaat daarom opnieuw praten met 3W-Jongen, waarbij een belangrijk punt zal zijn de manier waarop andere partijen bij het intitiatief van het consortium kunnen aansluiten. Algemeen directeur Nico Eurlings van 3W is bereid opnieuw om tafel te gaan zitten met de gemeente. ,,Ook wij willen een integraal plan voor het centrum, het is niet goed als er allemaal postzegelplannetjes komen. Het is goed om de ontwikkelingen rond het spoor er bij te betrekken (Maankwartier) en dus ook met NS Vastgoed te praten. Ook kunnen we er woningstichtingen bij betrekken die een belangrijke rol spelen in het centrum.'' Volgens Eurlings is het echter wel zaak dat Vliegwiel overeind blijft. ,,Het moet niet zo zijn dat we met tien partijen om tafel zitten die allemaal zeggen hoe het moet, dan loop je het risico dat het allemaal mislukt.'' Een paar initiatiefnemers moeten volgens de 3W-directeur richting geven aan de ontwikkelingen. Eurlings is ervan overtuigd dat de intentie-overeenkomst alsnog wordt getekend. ,,Dat akkoord wat aanscherpen is niet erg. We moeten nog even doordenken. Ik geloof in het plan, het leeft, het moet een succes worden.''

Wethouder Eduard Prickartz is er van overtuigd dat de overeenkomst nog voor de raadsverkiezingen van 7 maart getekend kan worden. Rein Hummel (Leefbaar Heerlen) is daar veel minder zeker van. ,,Het college had de overeenkomst allang moeten tekenen. Als dat niet lukt voor de verkiezingen, loop je het risico dat het zo belangrijke plan straks door een nieuwe raad en college wordt afgeblazen. ''