De schaduw van Zuidgeest blijft over Heerlen hangen

9 februari 2006

De schaduw van Zuidgeest blijft over Heerlen hangen

Veel mensen hebben een zucht van opluchting geslaakt bij het vertrek van PvdA-er Jos Zuidgeest uit de Heerlense politiek. Zeer zeker gold dat ook voor diversePvdA-ers, die jarenlang met lede ogen moesten aanzien dat het authentieke PvdA-geluid helemaal werd weggedrukt door het veel te grote ego en de toenemende rancune van Zuidgeest. Niet voor niets werd hijwethouder Ikgenoemd.

Het optreden van Zuidgeest daarna als burgemeester van Onderbanken is veelbesproken. Velen herkennen met name in zijn solisme de manier waarop hij ook al in Heerlen te werk ging. Heel veel PvdA-ers nemen ook afstand van hem: van Tweede Kamerlid Samson tot de plaatselijke PvdA-afdeling Onderbanken.

Maar Zuidgeest heeft in Heerlen ook nog vrienden. Op de website van de PvdA-Heerlen is een artikel van de Heerlense PvdA-er Havenith gepubliceerd, waarin deze het voor Zuidgeest opneemt. Ieder zijn mening natuurlijk, maar opmerkelijk is het dat daarop vervolgens kennelijk geen kritiek geuit mag worden.

De partijloze Heerlenaar Rob Ramakers plaatste namelijk een reactie op de PvdA-website, waarin Zuidgeest bekritiseerd werd. En deze reactie van Ramakers is vervolgens door de Heerlense PvdA van de site verwijderd.

Maar gelukkig. De PvdA-Onderbanken vond de brief van Ramakers zo goed dat ze hun website er nota bene mee openen. Zo kunnen wij deze brief toch nog lezen.

De schaduw van Zuidgeest die kennelijk nog altijd over de PvdA-Heerlen hangt, is in Onderbanken niet meer gewenst.