Hol wil nu pas extern onderzoek Mijnzicht

9 februari 2006

Hol wil nu pas extern onderzoek Mijnzicht

De doelstelling van pension Mijnzicht is zeker heel nobel, en er wordt ook veel goed werk verricht. Maar dat neemt niet weg dat de overheden die hier gemeenschapsgelden aan besteden de plicht hebben steeds na te gaan of dit geld ook goed besteed wordt.

Omdat er in 2004signalen waren dat de bedrijfsvoering bij Mijnzicht niet inzichtelijk waren, besloot het Heerlense College in juni 2004 op voorstel van beide toenmalige SP-wethouders dat er een extern onderzoek moest komen. Dat was kennelijk zeer tegen het zere been van het CDA. CDA-wethouder Hol uitte via de rondvraag van het College zijn "ongenoegen". En de CDA-raadsfractie stuurde een boze brief waarin het aangekondigde onderzoek "triest" en "een schande" werd genoemd.

Na het aftreden van de beide SP-wethouders werden de passages over het externe onderzoek bij Mijnzicht direct uit de besluiten geschrapt. "Ik luister naar de Raad", gaf Hol als argument.

Eigenlijk moet je lezen: "Ik luister naar de CDA-lobby", want CDA-dinosaurus Savelsbergh is de grote man achter de schermen bij de overkoepelende stichting van Mijnzicht. Het externe onderzoek kwam er dus niet.

Onlangs kwam aan het licht dat de FIOD een strafrechterlijk fraude-onderzoek doet naar de bestedingen van gelddat de stichting van het zorgkantoor krijgt. Uiteraard moeten eerst de conclusies afgewacht worden, maar omdat er ook veel gemeentelijk geld heen gaat verdient dit zeker de aandacht van de gemeente.

Pas nu wil Hol dan alsnog een extern onderzoek in laten stellen. Veel te laat dus.