Openbaar onderwijs bedreigd

24 februari 2006

Openbaar onderwijs bedreigd

Openbaar onderwijs is een gemeentelijke taak. Maar vanouds is er in Heerlen vanuit het gemeentebestuur bitter weinig belangstelling voor. En sedert het in 2001 werd ondergebracht bij een externe bestuursstichting is die belangstelling tot het nulpunt gedaald.

Er is nu alle reden tot zorg. Het bedrag dat sedert 2001 naar het openbaar onderwijs wordt doorgesluisd blijktte weinig. Er schijnt nu een zeer acute financiele nood te bestaan.

En de bestuursstichting wil nu gaan fuseren met een andere schoolstichting die bijna alleen bijzondere scholen (= aan een religieuze overtuiging gekoppeld onderwijs) onder haar hoede heeft. Velen vrezen nu voor de openbare identiteit van het openbaar onderwijs.

In raadsvragen heeft de SP nu zowel de financiele situatie als de fusie aan de orde gesteld. De SP oppert daarbij als alternatief het aanhaken bij het openbaar onderwijs is Maastricht en Sittard Geleen.

Bovendien bepleit de SP dat er veel meer belangstelling komt vanuit de gemeente voor het openbaar onderwijs.

Als vader van 1 (en straks 2) kinderen op de openbare Theo Thijssenschool in Meezenbroek ben ik een overtuigd aanhanger van het openbaar onderwijs. Hier in Meezenbroek wordt aantoonbaar goed onderwijs gegeven, voor kinderen van alle achtergronden en kleuren. Eventuele godsdienstige verschillen blijven buiten de poort.

In een buurt met veel kinderen die misschien met een achterstand beginnen worden bovengemiddelde resultaten geboekt.

En dat moet zo blijven!