Afscheid van raadsleden 1

15 maart 2006

Afscheid van raadsleden 1

Vanavond werd er bij de laatste vergadering van de oude raad afscheid genomen van maar liefst 18 van de 37 raadsleden, die niet herkozen zijn in de nieuwe raad die donderdag wordt geinstalleerd.

Voor de meesten een onvrijwillig vertrek: de kiezer heeft hen niet meer herkozen terwijl ze wel terug wilden komen. En dan kunnen de druiven heel erg zuur zijn. Neem bijvoorbeeld A. van de Ruyt van Leefbaar Heerlen. Vorig jaar al zag hijzijn wethoudersaspiraties in rook opgaan. Hij had nota bene al zijn oude baanopgezegd, in de verwachting dathij wethouder zou worden na de draai van 180 graden waarmee Leefbaar Heerlen de verslaafdenopvang in De Klomp mogelijk maakte. Maar omdat twee coalitiegenoten met een SP-motie meestemden kwam er geen nieuwe wethouder voor de resterende periode van 10 maanden, hetgeen de gemeente overigens zeker E 200.000 aan salaris en wachtgeld heeft bespaard.

Een schijnbaar zekere tweede plaats op de kandidatenlijst van Leefbaar Heerlen leek in ieder geval wel de voortzetting van het raadslidmaatschap te zullen garanderen. Maar ook dat is niet doorgegaan. Leefbaar Heerlen hield weliswaar 3 van de 6 zetels over, maar omdat de nummers 3 en 6 van hun lijst aanzienlijk meer voorkeursstemmen kregen, zijn die samen met lijsttrekker Hummel gekozen, en keert Van de Ruyt niet terug in de raad.

Opmerkelijk daarbijis ook dat de aggressieve campagne van Van de Ruyt helemaal niet geholpen heeft. Advertenties van Van de Ruyt over nota bene straffen voor pedofielen en TBS'ers (bij gemeentelijke verkiezingen!) konden kennelijk geen indruk maken.

A. van de Ruyt kwam vandaag bij de laatste vergadering van de oude raad als enige raadslid niet eens meer opdagen.....