De Polen komen...

28 maart 2006

De Polen komen...

...luidt de titel van een documentaire die enige weken geleden te zien was op de Vara in het programma Zembla.

Steeds regelmatiger duiken Poolse kentekens op snelwegen, Poolse mensen in vele sectoren op de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld het beroepsgoederenvervoer, de vleesverwerking en de landbouw) en elders in onze maatschappij op.

Jan de Wit en Jan Marijnissen schreven er een opiniestuk over.De SP vreest dat de arbeidsmarkt wordt overspoeld door goedkope arbeidskrachten die de arbeidsvoorwaarden onder druk zetten en leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. De veelal goedkopere Polen leven vaak onder erbarmelijke omstandigheden in caravans, boerderijen en tentjes. Ze worden uitgebuit en werken 70-80 uur per week.

Vakbond FNV Bondgenoteneist onder het mom Gelijk werk, gelijk loon!dat er eerst aan strikte voorwaarden wordt voldaan alvorens een vrije toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt kan worden verkregen. Op 12 april wordt actie gevoerd in Den Haag.

Waarom het belangrijk is dat je meegaat naar Den Haag?

Zie de documentaire van Zembla en let vooral op hoe onbeschaamd bepaaldezogenaamde uitzendbureaus en werkgevers omgaan met (Poolse en andere veelal Oost-Europese) mensen.Opmerking:schokkende beelden van leefomstandigheden in ons beschaafde Nederland:klik hiervoor de documentaire van Zembla!