GroenLinks haakt af

31 maart 2006

GroenLinks haakt af

GroenLinks is afgehaakt bij de coalitieonderhandelingen. Natwee weken volwaardig tehebben meegedraaid bij de onderhandelingen over de inhoud van een programma, was ook GroenLinkshelemaal mee accoord met het vrijwel afgeronde resultaat. Echter omdat de andere partijen niet wensten in te gaan op de eis dat GroenLinks met maar 1 raadszetel ook een wethouderszetel zou moeten hebben, haakt men alsnog af. Men meent zich in de oppositie beter te kunnen profileren.

Dat GroenLinks die keuze voor profilering als oppositie-partij maakt valt te respecteren, al kan men zich afvragen hoe gelukkig hun raadslid zich zal voelen in het naar verwachting zeer rancuneuze en rechtse oppositieblok van CDA, Stadspartij en Leefbaar Heerlen.

Maar het is gek dat ze die conclusie dan niet meteen getrokken hebben, en eerst twee weken meepraten en instemmen met alles wat afgesproken wordt, om dan pas bij het niet op het wethouderspluche kunnen zitten af te haken.

De SP heeft ook bij de allereerste gesprekken met GroenLinks direct na de verkiezingen laten weten hen inhoudelijk er graag bij te hebben, maar een wethouderszetel niet reeel te vinden. En daarna zijn ze toch gaan meepraten.

Het getuigt denk ik ook niet van erg veel realiteitszin om als een-persoonsfractie, die ook nog eenszwaar verloren heeft bij de verkiezingen,een wethouderspost te eisen, part-time of niet. Terecht bestaat er een grote afkeer onder de bevolking van te grote pluche-geilheid. En dat beeld roepen ze nu wel over zichzelf af.