Rood: "Vele raden kleuren Rood!"

9 maart 2006

Rood: "Vele raden kleuren Rood!"

Raden kleuren ROOD!

Vele Rood-jongeren betreden de diverse Gemeenteraden in het land. Op de Rood-site verscheen de volgende tekst:

VELE RADEN KLEUREN ROOD!

08-03-2006- De SP heeft met meer dan zetelverdubbeling de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 glansrijk gewonnen. In gemeentes waar de SP voor het eerst meedeed, werden vaak meteen al 3 of 4 zetels geclaimed. In andere steden zorgde de SPsuccessenervoor dat linkse colleges mogelijk zijn. De jongeren die de afgelopen weken op deze site stonden, die hebben duidelijk gemaakt dat de SP k de partij is voor jongeren, zaten op de verkiezingsavond vol spanning. In vogelvlucht hun resultaten.

De befaamde verdubbeling, van twee naar vier zetels, zit er wel in, zei Benjamin Hoppe (22), de nummer vijf van de kandidatenlijst in Schiedam. Maar hij zal zelf toch ook aan de bak moeten, want de SP in Schiedam ging naar vijf zetels. Voor Michel van Dijk (23) zit een gang naar het stadhuis er nog niet in. De nummer vijf van de kandidatenlijst in Amersfoort zag de SP net tekort komen voor een 4e zetel.

D66 de raad uit, de SP erin. Dat kan geen slechte ruil zijn. De Veenendaalse lijsttrekker van de SP, Jan Bruer (24), zag de SP de raad binnenkomen met n zetel. Vooralsnog zijn we tevreden met n raadszetel, zei Jan Bruer al voor de verkiezingen. In Oss verloor de SP vier van de vijftien zetels en kwam uit op elf. Na negen verkiezingen op rij te hebben gewonnen moest Lilian Marijnissen (20), de nummer twee van de SP, een nederlaag slikken. Wel blijft de SP op afstand de grootste partij in Oss. In Gorinchem zag Lies van Aelst (17), nummer zes op de SP-kandidatenlijst, de SP de raad binnenstormen met vier zetels. We zijn al blij met n zetel, bleek vooraf een wel erg bescheiden opstelling.

Ron Meyer (24), de nummer vier van de SP-kandidatenlijst, zal heerlijk slapen in Heerlen. De SP, die halverwege de rit uit het college stapte, werd de grootste met elf zetels! De PvdA, die volgt op afstand met acht, rest niets anders dan op hun blote knietjes te smeken of ze terug in het college mogen. Kevin Levie (19), nummer vier op de SP-kandidatenlijst in Rotterdam, haalde het net niet. De machtstrijd tussen de PvdA en Leefbaar Rotterdam kon niet verkomen dat de SP toch won, met drie zetels krijgt de SP Rotterdam er twee plekken bij.

In Leeuwarden klom de SP van drie naar vier zetels. Farhad Bashir (18), de nummer twee van de SP Leeuwarden, zal op 16 maart toetreden tot de raad van de Friese hoofdstad. In Pekela haalde de SP maar liefst 20,1% van de stemmen, terwijl dit haar eerste deelname is aan de lokale verkiezingen. Pim Siegers (19) zal er net niet inkomen. De nummer vier van de lijst ziet in Pekela wel drie van de vijftien stoeltjes naar de SP gaan voor de komende vier jaar.

Realistisch is vijf zetels, zei Louk Rademaker (19), de nummer vijf van de Leidense SP-kandidatenlijst. Maar met zeven zetels(het waren er drie) wordt de SP Leiden de tweede partij van de stad. Bart van Kent (22), de nummer drie van de SP in Eindhoven durfde van te voren hoog in te zetten. Bij de vorige raadsverkiezingen haalde de SP drie zetels, Bart zette voor 2006 in op vijf zes zetels. Het zijn er inderdaad zes geworden!

Krijgt de domstad een links college? Naast het gigantische verlies van Leefbaar Utrecht, van veertien naar drie zetels, steeg de SP van drie naar vijf zetels. Hiermee is er in Utrecht een linkse meerderheid. Zafanja Hartog (25), de nummer negen van de Utrechtse SP, verwachtte van te voren voor haarzelf geen zetel.

In Weert haalde de SP volgens de verwachting van Rudy Nordhausen (23) drie zetels. Dat de nummer vier zelf de raad niet betreedt zal hem niet erg zwaar vallen. Van n naar drie zetels is ook in Weert een prachtig resultaat. In Zwolle gaat Tjitske Siderius (24) de gemeenteraad in. De nummer drie van de SP ziet haar partij in Zwolle verdubbelen van twee naar vier zetels. Nijmegen kan Havanna aan de Waal blijven. Het linkse college heeft gewonnen, net zoals de SP zelf. Marloes Piepers (24), afdelingsvoorzitter en de nummer drie van de SP zag haar partij van zes naar zeven zetels gaan. n Zoetermeer moest Danil Westhoek (21) als lijsttrekker een verkiezingsnederlaag slikken. De SP verloor twee zetels, maar gelukkig blijven er nog vijf zetels over. Opvallend in Zoetermeer was de winst van nieuwkomer Nawijn die met vijf zetels de raad binnen kwam.

We gaan van twee naar vier of vijf zetels, zei de voorzitter van ROOD, n de nummer 8 van de SP in Haarlem, Renske Leijten (26). Maar de SP schoot door naar zeven zetels. Oud-ROOD bestuurslid Pieter-Anne Wever kwam tot zijn eigen verbazing als nummer zes van de Haarlemse SP-lijst wel de raad in. SP-lijsttrekker Arnout Hoekstra (21) leidde de SP in Vlaardingen van drie naar vier zetels. Hij kan als fractievoorzitter zo meteen niet het debat aangaan met D66, die werden ook hier uit de lokale raad weggestemd. De PvdA kan in Groningen niet meer om de SP heen. De SP, die tijdens de campagne eetbare flyers uitdeelden, groeiden van vijf naar zeven zetels. Eelco Eikenaar komt als nummer vijf namens de SP de raad in.

Zo zijn vele raden in het land roder gekleurd. Een beter Nederland begint hier! Een beter Nederland begint nu!