Slaapzak uit de kast voor "De Koffiepot"?

2 maart 2006

Slaapzak uit de kast voor "De Koffiepot"?

Over de manier waarop partijen voor de verkiezingen de waarheid verdraaien zou je kunnenlachen, maar eigenlijk is er geen reden om hier vrolijk van te worden. Het leidt er namelijk toe dat mensen zich steeds meer afkeren van "de politiek" en ook degenen die eerlijk zijn niet meer geloven.

Wat bijvoorbeeld te denken van Leefbaar Heerlen dat een pagina-grote advertentie gewijd heeft aan de schande van de armoede in Heerlen, maar hier niet bij vertelt dat nota bene Leefbaar Heerlen pas besloten heeft nog eens 1,6 miljoen Euro op gemeentelijk armoedebeleid te bezuinigen. Maar dat zou je nog in de categorie "weglaten van de waarheid" kunnen indelen.

Regelrecht liegen doet Leefbaar Heerlen, of beter gezegd de fractie Hummel,ook. In haar nieuwste advertentie beweert de partij dat ik als wethouder van plan zou zijn geweest ouderencentrum "De Koffiepot" in Hoensbroek te sluiten.

De werkelijkheid is precies andersom. De eigenaar van de Koffiepot, de SDOH, was in 2002 van plan om "De Koffiepot" te sluiten. En ik hebme hier als wethouder toen juist tegen gekeerd. Ik steunde het actiecomite tegen de sluiting volop, en kondigde aan zonodig mijn slaapzak uit de kast te zullen halen om mee te doen aan een bezetting als de SDOH de sluiting toch zou doorzetten. "Wethouder kan het actie voeren niet laten", kopte Dagblad De Limburger toen. Hoe kan Hummel nu dan liegen dat ik plannen gemaakt zou hebben voor sluiting?

Gelukkigzag de SDOHonder druk van de protesten toen af van de sluiting. Maar de zorgen om "De Koffiepot" blijven. Het huidige College, met Loek Damen van de Stadspartij als verantwoordelijk wethouder, heeft nu wel zelf voorgesteld om "De Koffiepot" te sluiten, in het kader van de bezuinigingen die de coalitie van onder meer Leefbaar Heerlen heeft vastgesteld op het welzijnsbeleid. Weliswaar is dit plan even "geparkeerd" maar het zal zeker terug komen als de verkiezingen onverhoopt verkeerd aflopen.

Dus misschien wordt het dan toch weer tijd om de slaapzak uit de kast te halen!