Stadspartij: hoeven we geen rekening te houden met de verkiezingsuitslag?

22 maart 2006

Stadspartij: hoeven we geen rekening te houden met de verkiezingsuitslag?

De Stadspartij heeft op haar website een verklaring geplaatst over de coalitievorming (Lees hier, dan klikken op de button "politiek nieuws"). Het is een klaagzang die begint met het uiten van verontwaardiging over de mededeling dat SP en PvdAde Stadspartij vooral "aan de kant gezet" hebben wegens de verkiezingsuitslag.

Amehoella! Dat is toch op de eerste plaats de bedoeling van verkiezingen, dat partijen met de uitslag rekeninghouden?

Maar kennelijk niet bij de oude coalitievrienden CDA, Stadspartij en Leefbaar Heerlen. Stuk voor stuk hebben ze zware klappen gekregen van de kiezer, zodat er van hun oorspronkelijke meerderheid van 20 van de 37 raadszetels nu nog maar 12 over zijn.

En inderdaad houden we op de eerste plaats rekening met die uitspraak van de kiezer.

Overigens kijken we ook naar de inhoud. En die inhoud was bij de Stadspartij het steunen van de sociale kaalslag in Heerlen via de operatie Drieslag.

Grappig is het ook dat er verder over wordt geklaagd dat de openbare bespreking van alle partijen voornamelijk bestond uit een monoloog van de SP. Dat klopt inderdaad, maar dat was dan wel omdat Stadspartij, CDA en Leefbaar Heerlen op geen enkele manier meer wenstente discussieren toen de SP haar voorkeur bekend had gemaakt. Ze beperkten zich tot de mededeling dat ze de zaal zouden verlaten.

Mijnheer Aarts: it takes two to tango, enals u een dialoog wilt moet u wel wat terug zeggen.