1 mei

1 mei 2006

1 mei

Armetierig aandenken aan 1-mei-voorgeschiedenis in Chicago

En Mei, Dag van de Arbeid, wie weet dat niet? Overal in de wereld wordt die dag gevierd. De meeste mensen hebben dan ook vrij. Dat is het resultaat van een zelfbewuste arbeidersklasse n strijd. De Dag van de Arbeid is vooral een begrip geworden in de tijd van de strijd voor de achturige werkdag en het algemeen kiesrecht, eind negentiende begin twintigste eeuw. Al ging het vaak om concrete eisen, vooral stond toch de factor Arbeid an sich centraal.

Zo niet in ons land. Hoewel er ook hier strijd was, veel strijd zelfs, is het vrij maken van 1 mei nooit n echt onderwerp geweest. Dat zal zeker ook te maken hebben met het feit dat we sinds het aantreden van koningin Juliana koninginnedag hadden op de dag vr 1 mei.

Maar wat is nu de historie van 1 mei? Daarvoor moeten we naar de VS, Chicago om precies te zijn. Op 1 mei 1886 was er in deze stad een demonstratie van arbeiders vr de achturendag. De zaak liep uit de hand en er vielen doden, zowel aan de kant van de arbeiders als aan de kant van de politie. Sindsdien spreekt men van de Haymarket Tragedy. May Day was geboren, voortaan zouden overal ter wereld op die dag mensen de straat opgaan.

bron: www.janmarijnissen.nl

In Nederland vieren we 1 mei in alle bescheidenheid, behalveinitiatieven van deCPN en de SDAP in vooral het eerste deel van de vorige eeuw, kent Nederland geen traditie van 1-mei-viering. In het buitenland is dat vaak anders.

1 mei-poster uit de voormalige Sovjet Unie