h

Dynamo Heerlen

13 mei 2006

Dynamo Heerlen


Met wat simpele ingrepen en voor weinig geld zijn de lelijke gevels van winkels in het centrum van Heerlen voor een fiks deel weg te werken. Tenminste, dat is de overtuiging van kunstenaar Michel Huisman. Tijd voor pimpen, tijd voor Dynamo Heerlen.


Het ultieme pimpen: Dynamo Heerlen

DOOR MARCEL DE VEEN


De tranen van ellende springen je soms in de ogen bij een wandeling door het centrum van Heerlen. De leegstand van winkels zorgt al voor een lichte depressie, van de manier waarop sommige zakenmensen menen hun gevels te moeten verfraaien ren je gillend weg. Reclameborden ontsieren pittoreske gevels, afzichtelijke lichtbakken ontnemen elk zicht en muren die om een likje verf schreeuwen blijven afgebladderd en onbeschilderd.Het moet anders. Dat vinden veel Heerlenaren. Ze klagen over de staat van hun stad. Maar er gebeurt niets.
Kunstenaar Michel Huisman vindt niet alleen dat het anders moet, maar ook kn. Hij heeft, onder de werktitel Dynamo Heerlen - van Heelesche Wink naar Heelesche Vonk, een even simpel als goedkoop plan bedacht om de lelijkheid van het winkelarsenaal in Heerlen (voor een deel) weg te werken. Tijd voor pimpen in Heerlen.

More...
Huisman: Met wat kleine ingrepen en weinig geld kun je het aanzien van een winkel ingrijpend veranderen. Haal die foeilelijke bakken, die vaak boven winkels hangen om alleen maar mensen droog te houden, weg en vervang ze door markiezen. Heerlen hing vroeger vol met luifels, dat zorgde voor sfeer. Geef die gevel een lik verf, plant boompjes, zet de zitbankjes in het centrum van de stad terug en zorg voor meer terrassen. Ben inventief. Die veranderingen aan de gevels kosten in de meeste gevallen nog geen duizend euro en het resultaat is vaak verbluffend.
De man achter Dynamo Heerlen heeft bij zijn rondgang door Heerlen letterlijk in kaart gebracht waar de zaken er goed voor staan (op de kaart blauw aangegeven) en waar verbetering nodig is (geel gekleurd). Het geel overheerst. Ik omschrijf het als de warme en koude norm. Winkeliers die liefdevol met hun zaak omgaan en zij die niks doen aan achterstallig onderhoud. Zorg voor meer warmte. Als mensen zich thuisvoelen in hun stad zal het centrum ook niet snel versloffen.
Huisman, de geestelijk vader van het Maankwartier (de metamorfose van de stationsomgeving), zou het liefste zien dat het pimpen van Heerlen zo snel mogelijk begint. Maar er zijn nog wat horden te nemen en daar gaat de kunstenaar fluks mee beginnen.
Allereerst wil hij de gemeente Heerlen en de ondernemers van de stad warm krijgen voor zijn plannen. Dat gebeurt, komende dinsdagavond is er voor de winkeliers een presentatie in het Royal Theater. Aan de hand van diverse praktijkonderdelen laat Huisman via een computeranimatie de extreme make over van winkelpanden zien. Ik roep de zakenmensen op hun verantwoordeljkheid te nemen en om te investeren.
Praktische vraagstukken die opgelost moeten worden, zijn er legio. Neem het plaatsen van bomen en terrasjes in de winkelstraten. Dat gaat natuurlijk ten koste van ruimte. Hoe reageert de brandweer daar op? Belemmeren takken en bladeren het cameratoezicht misschien? Hoe regel je dat zitbankjes worden gebruikt als tijdelijk rustpunt en niet als hangplek?
Michel Huisman: Vanzelfsprekend ben ik afhankelijk van de goede wil van mensen en instanties. Ik ben begaan met Heerlen. Ik wil dat die stad leuker wordt. Ik vecht niet tegen iets, maar vr iets. Laten we gewoon beginnen en er voor zorgen dat de zaak over drie maanden op poten staat.

Bron: www.ld.nl

U bent hier