LD: Groeve Sigrano

5 mei 2006

LD: Groeve Sigrano

THEO SNIEKERS

De SP-fractie in de Heerlense gemeenteraad wil het recente raadsbesluit terugdraaien om in de toekomst in de Sigranogroeve exclusieve woningbouw toe te staan. De kans is reel dat de SP een raadsmeerderheid achter zich krijgt.
De Sigranogroeve moet na de zilverzandwinning worden heringericht. In januari stelden Burgemeester en Wethouders voor daar natuurontwikkeling en waterrecreatie met mogelijk een camping toe te staan, zoals eerder was vastgelegd.
In de raadsvergadering van januari kwamen CDA, Leefbaar Heerlen, Stadspartij en Ouderenpartij echter met een wijzigingsvoorstel, dat werd aangenomen. Dit amandement maakte exclusieve woningbouw in het her in te richten gebied mogelijk, zoals het bedrijf Sigrano dat een paar maanden eerder had voorgesteld.
SP, PvdA en GroenLinks reageerden furieus op het wijzigingsvoorstel, dat in strijd was met het beleid van provincie en gemeente. ,,De zoveelste geslaagde lobby van Sigrano in deze raad, zei SP-fractievoorzitter Riet de Wit, nu wethouder. Huidig SP-fractievoorzitter Ron Meyer dringt nu in schriftelijke vragen bij het college van B en W aan op aanpassing van het voorbereidingsbesluit dat de raad in januari aannam. Het college moet de woningbouw weer onmogelijk maken. Hij wijst daarbij op de bepaling in de coalitieovereenkomst dat er geen woningbouw meer mag plaatsvinden ,,in nieuwe terreinen in het groen, tenzij er al bindende overeenkomsten liggen. Dat is bijSigrano niet het geval. Ook de PvdA heeft voor deze passage getekend, zegt fractievoorzitter Nico Pelt. Zijn fractie bepaalt een dezer dagen concreet wat dit voor Sigrano betekent. SP en PvdA, die vijf van de zes wethouders in Heerlen leveren, vormen een raadsmeerderheid.

In een brief aan secretaris Otto Zerdoner van de Stichting Behoud Brunssummerheide schreef de gemeente in maart dat aanpassing van het voorbereidingsbesluit de gemeente geen planschadeclaim kan opleveren. Een voorbereidingsbesluit kan ook zonder meer door een nieuwe gemeenteraad worden teruggedraaid, zegt OUhoogleraar staats- en bestuursrecht Jos Theunissen. ,,Zon besluit geeft enkel aan dat je iets mogelijk wilt maken.Momenteel wordt onder leiding van de provincie gewerkt aan een herinrichtingsplan voor de groeve. Dat moet er eind 2006 zijn.

bron: www.ld.nl