Smeerolie van de school

13 mei 2006

Smeerolie van de school

Zon twintig concirges en andere medewerkers van basisscholen in Heerlen dreigen over enkele maanden hun baan te verliezen door bezuinigingen. De leerlingen pikken dat niet en voeren actie.

De smeerolie van de school verdwijnt

DOOR MARCEL DE VEEN
HEERLEN

Ik kan mijn tweehonderd kinderen, mijn grote gezin, niet missen. Geen dag. Het werk op school is mijn therapie.
Suzan van der Meere is op basisschool De Tovercirkel in Heerlen actief als concirge, semijuf, administratief medewerkster, overblijfjuf en troosteres van kleuters. Eigenlijk is ze manusje van alles. Maar niet lang meer. Door bezuinigingen verdwijnt haar gesubsidieerde IDbaan, een manier om langdurig werklozen aan werk te helpen, per 1 augustus. Niet alleen Suzan komt op straat te staan, zon twintig andere ID-collegas in Heerlen wacht hetzelfde lot.

Het aanstaande vertrek van Suzan is hard aangekomen bij de leerlingen van De Tovercirkel aan de Benzenraderweg. Ze laten het er niet bij zitten, blijkt deze vrijdagochtend tijdens een protestbijeenkomst op school. Kinderburgemeester Cecile Collin houdt een gloedvolle toespraak. Alle kinderen van groep een tot en met acht luisteren aandachtig. Juf Suzan is ontslagen, dat pikken we niet. Er moet nu actie komen, anders zijn we haar echt kwijt, zegt Cecile. De tweehonderd leerlingen laten met een luid gejoel weten dat ze het daar mee eens zijn.

De kinderburgemeester laat er geen gras over groeien en heeft ook al een afspraak gemaakt met wethouder Riet de Wit. Die gaat in Heerlen over de ID-banen. Ik denk dat mevrouw De Wit ons wel zal helpen, want ze heeft vroeger vaak gezegd dat ze mensen als Suzan heel belangrijk vindt, weet Cecile. De Wit krijgt dinsdag niet alleen alle kinderen van De Tovercirkel over de vloer, andere scholen hebben al aangekondigd ook naar het gemeentehuis te komen. Ze nemen protestformulieren en tekeningen mee.

Bron: www.ld.nl