de schoonmaker

15 juni 2006

de schoonmaker

De schoonmaker, de slechtst betaalde professional ter wereld, staat morgen wereldwijd centraal bij diverse acties en activiteiten.

15 juni: Internationale Dag van de Schoonmaker

Hoe dat ooit zo kwam?

in 1990 demonstreerden Amerikaanse schoonmakers in Los Angeles op vreedzame wijze voor betere arbeidsvoorwaarden en meer respect. Hun demonstratie werd op schandelijke wijze neergeslagen door de politie. De schoonmakers hielden stand en wonnen het conflict met een verbetering van de arbeidsvoorwaarden als gevolg. Sinds die dag geldt 15 juni internationaal als Justice for Janitors day (Schoonmakers en huismeesters).

Op 15 juni voeren honderden schoonmakers, leden van FNV Bondgenoten,over het hele land (op ludieke wijze) actie. Miljarden-multinationals (als Shell en Philips)en vele anderen zitten als het om schoonmaak gaat graag voor een dubbeltje op de eerste rij: 17,50 euro kost schoonmaak per uur. Tch bieden schoonmaakbedrijven vaak onder de prijs (zogenaamd omwille van de concurrentie), met als gevolg: druk op de arbeidsvoorwaarden en ng hogere werkdruk.

Wat de schoonmaker uiteindelijk verdient?

8,62 euro per uur, bruto, welteverstaan.

FNV Bondgenoten voert campagne voor 10 euro per uur.