Spraakwater: Monarchie of Republiek?

12 juni 2006

Spraakwater: Monarchie of Republiek?

Dinsdag 13 juni aanstaande vindt in Theater Lexor de 7e aflevering van politiek caf Spraakwater plaats.

Het thema voor deze aflevering luidt: Republiek of Monarchie? Wat is een republiek en wat is een monarchie? Zijn we tevreden met onze huidige monarchie of wordt het tijd dat Nederland een republiek wordt?

Met gasten als Dorien Hermans (samen met Daniela Hooghiemstra schreef zij het boek "Vertel dit aan niemand", waarin zij de relatie van de Oranjes als werkgever met de hofhouding analyseerden en de mechanismen die in werking treden als personen in contact treden met het Koninklijke Huis), Paul van de Velde (gastcolumnist die de avond zal opluisteren met de voordracht van zijn column die uiteraard aansluit bij het thema) en Hans Maessen (Voorzitter van het Nieuw Republiekeins Genootschap van de afdeling Limburg).

Het wordt weer een bijzondere avond waarin Spraakwater probeert een antwoord te vinden op de vraag of we "Het Nederlandse Koninkrijk" of "De Nederlandse Republiek"moeten zijn.

De gast-gespreksleider voor deze bijzondere avond is Jan de Heer en de avond wordt geleid door ons eigen huistalent Jacques Philips.

Het cabaret komt van Raymond Clement en de muziek van Bert Smeets.
Uiteraard in deze Spraakwater aflevering weer het onderdeel In deBad waarin 2 lokale politici aan de hand van een stelling letterlijk en figuurlijk in DeBad zullen treden. Barry Braeken (raadslid van de Heerlense PvdA) en Charles Claessens (raadslid van de Heerlense CDA) zullen met elkaar 'in DeBad' treden met het huidige Coalitie-akkoord (van SP-PvdA-VVD-OPH) als onderwerp.

WAAR? Theater Lexor- Willemstraat 40-42 (nabij de spoorwegovergang in Heerlen-centrum)
WANNEER? Dinsdag 13 juni 2006, vanaf 20.00 uur
HOE?Gratis toegang