De chaos bij de IND, oftewel: "Regels zijn regels" geldt niet voor Verdonk zelf!
De chaos bij de IND, oftewel: "Regels zijn regels" geldt niet voor Verdonk zelf!
Al jarenlang is de IND (Immigratie en Naturalisatiedienst) de overheidsdienst over wie verreweg de meeste gegronde klachten worden ingediend bij de Nationale Ombudsman. Maar minister Verdonk kijkt er naar en lacht er om. Willekeur, stromen met foute beslissingen, zeer grove termijnoverschrijdingen: het is al jaren schering en inslag en er verandert niets.
Wie met de IND te maken is overgeleverd aan de genade van een totaal incompetente en tegelijkertijd arrogante club mensen die je voortdurend laten merken dat je niets bent en "dankbaar" moet zijn voor iedere stap die gezet wordt, terwijl het in werkelijkheid gaat om gewone rechten waar burgers aanspraak op maken.
Een praktijkvoorbeeld heb ik weer van nabij meegemaakt. Een inwoner van Heerlen die wegens naamswijziging een nieuwe verblijfsvergunning nodig had stuurde alle benodigde formulieren en bewijsstukken op 1 mei naar de IND. Die hoort dit dan binnen de 6 weken af te handelen. Ruim op tijd dus voor de voor eind juli geplande vakantie.
Het gevraagde document blijft uit. Vanaf eind juni belt ze met de IND, om te vragen waar het blijft. Weliswaar blijkt de gevraagde wijziging geen probleem maar op de vraag waar het document dan blijft is steeds het antwoord: Wacht u maar af mevrouw. Vanaf die tijd wordt telkens weer gebeld, met steeds dezelfde boodschap.
Echter, zonder die nieuwe verblijfsvergunning kun je wel het land uit voor de vakantie, maar niet meer terug. En als op het laatst wordt gezegd dat het wegens drukte wel tot augustus of september kan duren voordat het kaartje wordt gestuurd dreigt de vakantie in het water te vallen. Maar de IND heeft een "oplossing". Mevrouw moet maar naar het IND-kantoor in Den Bosch gaan om daar voor 40 euro een stempel in de pas te laten zetten dat ze Nederland weer in mag.
Hallo, de fout ligt toch bij jullie. Jullie houden je toch niet aan de termijnen? Waarom moet ik dan 30 euro voor de trein betalen, 40 euro voor de stempel en een halve dag kwijt zijn? "Mevrouw, als het u nioet bevalt gaat u maar niet op vakantie".
Bij navraag bij de gemeente blijken de klachten die de gemeente hierover krijgt (omdat de gemeente de kaartjes moet uitreiken, zonder iets aan de manier van afhandeling te kunnen doen) schering en inslag. Al twee jaar geleden beloofde de IND beterschap, er is niets gebeurd.
Zo hanteert mevrouw Verdonk zelf de wettelijke regels. U weet wel, die "kordate" mevrouw van "Regels zijn regels" en "Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben recht door zee".
De huichelaar!
- Zie ook:
- Algemeen