Afdracht

8 november 2006

Afdracht

Remkes: geen partijfinanciering SP via overheid

DEN HAAG - Minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken wil dat de overheid niet langer meewerkt aan de inkomensafdracht van SP-Tweede Kamerleden aan de partij. Hij bereidt daartoe een wetsvoorstel voor, aldus de woordvoerder van de VVD-bewindsman dinsdag.

Het honorarium van SP-Kamerleden wordt nu gestort in de partijkas van de SP. Vervolgens ontvangen zij van de partij een vergoeding voor hun Kamerwerk. Remkes vindt het niet de rol van de overheid om aan deze constructie mee te werken. Hij heeft dat al eerder gezegd.

Inmiddels is gebleken dat het wijzigen van deze praktijk alleen kan via wetswijziging.
bron: ANP

SP-volksvertegenwoordigers staan al sinds jaar en dag hun vergoeding af aan de partij. Wethouders en Kamerleden ontvangen daarvoor een modaal inkomen en raads-en statenleden een kostenvergoeding. voor de helderheid: Heerlense raadsleden leveren hun ruim 700 euro in en ontvangen 160 euro kostenvergoeding. SP-volksvertegenwoordigers vinden namelijk dat zij er financieel niet beter van hoeven te worden. Waarom? Uit solidariteit met al die actieve partijgenoten die toevallig geen volksvertegenwoordiger zijn, maar geheel belangenloos de tribune rondbrengen, in de stad/buurt actief zijn en bij het spreekuur werken! Bovendien is het een eer om het volk te mogen vertegenwoordigen. Daar hoef je financieel niet slechter maar ook niet beter van te worden!

Minister Remkes vindt nu dat die afdracht niet meer automatisch zou mogen plaatsvinden. Zou het de verkiezingen te maken hebben? Eerder deed Remkes al een poging, nu lijkt hij het wederom aan te zwengelen. De afdrachtregeling van SP ligt kennelijk niet in de lijn van Remkes visie. Dat het niet de taak van de overheid is om hieraan mee te werken, is natuurlijk een drogreden. Geld storten naar rekening a of b zal het chte probleem toch niet kunnen zijn. De verkiezingen staan voor de deur en alle trucs worden uit de hoge hoed getoverd.