Doodstraf

5 november 2006

Doodstraf

Vandaagvelde het Iraakse Hooggerechtshof het oordeel over oud-dictator Saddam Hussein. Voor zijn gruwelijkemoordop 148 sjiiiten in Dujail werd hem de doodstraf opgelegd. Hierdoor worden andere gruwelijke misdaden (oa op honderdduizenden Koerden) niet meer uitgezocht. De rol van de Amerikaanse overheidbijenkele misdadenblijft hierdoor onopgehelderd.
Dat Saddam verschrikkelijke misdaden begaan heeft, en Irak beter af is zonder hem aan het roer, staat niet ter discussie. Dat enkele westerse mogendheden niet onder stoelen of banken steken dat ze blij zijn met de doodstraf is echter volstrekt onnavolgbaar.

Zois de reactie van onze eigen Minister-President op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. Hij zegt dat Nederland tegen de doodstraf is, maar dat de doodstraf in dit geval terecht is. Huh? f Balkenende zelf is niet tegen de doodstraf f hij getuigt van hypocrisie. Immers je bent tegen de doodstraf of niet. Gevoed door politieke motieven van de mogendheden die Irak binnenvielen, vallen principes kennelijk als bladeren van de bomen. Zo kennen we Balkenende weer.

Premier Balkenende:
Dit is een terecht vonnis dat past bij het schrikbewind dat Saddam gevoerd heeft.Ik zeg daarbij dat Nederland tegen de doodstraf is.Ik denknu in de eerste plaats aan de mensen die tijdens zijn regime zijn omgekomen.

Minister Bot van Buitenlandse Zaken:
Ik begrijp dat gegeven de ernst van de misdaden de zwaarste straf is opgelegd. Het is een rechtsgang die correspondeert met onze eigen, westerse rechtsgang.

EU-voorzitter Finland in verklaring:
De EU is zonder uitzonderingtegen de doodstraf en ook dit geval mag die niet worden uitgevoerd.

Premier Zapatero van Spanje:
Saddam Hussein moet als politiek leider verantwoording afleggen voor zijn daden. Het is echterbekend dat de EU tegen de doodstraf is. Het is een straf die wordt verworpen door alle Europese instellingen en ook door mijn land.

Premier al-Maliki van Irak
Saddam krijgt de straf die hij verdient. Maar zijn executie valt in het niet vergeleken bij het leed dat hij heeft berokkend. Misschien dat het een troost is voor de nabestaanden van zijn slachtoffers. Aan de andere kant: zijn executie zal hun geliefden niet terugbrengen.

John Reid, minister van Defensie Groot-Brittanni:
Dat ik zelf tegen de doodstraf ben, doet er hier niet toe. We hebben voor de Irakezen gevochten om ervoor te zorgen dat ze baas in eigen huis worden. dan moeten we hun optreden nu ook accepteren. Dit is het ultieme bewijs van de soevereiniteit van Irak.

Zalmay Khalilzad, ambassadeur VS in Irak:
Het dichtslaanvan de boek Saddam Hussein geeftde Irakezen de gelegeheid de handen ineen te slaan om te gaan werken aan een betere toekomst.

Malcolm Smart, directeur Amnesty International Midden-Oosten:
We betreuren het doodsvonnis. Dit was geen eerlijk proces. het tribunaal was niet onpartijdig. Iedereen heeft recht op een eerlijk proces, ook Saddam Hussein.
Bron: www.nosjournaal.nl