Uitzetting of afzetting?

13 december 2006

Uitzetting of afzetting?

Minister Verdonk blijft tegen de wil van de meerderheid van de Kamer volharden in haar beleid. De Kameraanvaardde een motie van wantrouwen.Woensdagochtend zal, na (demissionair-)kabinetsberaadblijken welke consequentie die opstelling heeft.

Verdonk stort kabinet in crisis
DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft dinsdagnacht laat het vertrouwen opgezegd in minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken. Naar verwachting zullen nu alle VVD-ministers opstappen. VVD-leider Rutte had daarmee gedreigd als de Kamer een motie van afkeuring tegen Verdonk aannam. Niettemin stemden PvdA, SP, GroenLinks, ChristenUnie, D66 en de Partij voor de Dieren voor deze motie. Deze partijen hebben een nipte meerderheid in de Tweede Kamer. Na de uitspraak van de Kamer ging het kabinet in crisisberaad.Verdonk werd weggestuurd omdat zij bleef weigeren de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers op te schorten in afwachting van een pardon. De minister is in de schoffering van de Kamer te ver gegaan, zei het SP-Kamerlid De Wit.
Bron: Volkskrant