Week van Ben

1 december 2006

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, activiteitenleider en spil in het praktische werk van de Heerlense SP-afdeling vertelt in een wekelijkse bijdrage over wat er zoal op het SP-huis gebeurde.

SP-kapitaal.

Wie denkt dat het praktische verkiezingswerk meteen n de verkiezingen stopt, heeft het mis: alle borden moeten afgehaald worden bijvoorbeeld.De verkiezingsbordenzijn weggehaald, ik hoorde nog van iemand dat er ergens nog een bord van hangt. Deze persoon haalt het bord zelf af. Dat is prima! Typerend voor onze club.

Het behaalde succes vloeit daar grotendeels uit voort,het komt namelijkniet van zelf aanwaaien, daar is voor gevochten door mensen die zich belangeloos inzetten. Neem nou in Heerlen, Jan, Riet en anderen zijn er mee begonnen, door weer en wind en in het begin door veel mensen met de rug aangekeken. In '82 kwam Jan de Wit als eerste in de raad ennu zitten we met 11 personen in de raad en drie wethouders, dat is toch schitterend.

het succes van de uitslagen in het hele land is te danken aan de inzet van de campagnemedewerkers en de debatten en niet te vergeten de historie van de SP.Uiteindelijk hebben we alles te danken aan de stemmers: Bedankt!

Deze SP heeftdaarnaast ookeen geweldige lijstrekker, maar... als deze weg is komt de volgende. De SP is niet Jan Marijnissen!Vorig jaar tijdens de campagne over de grondwet was Jan Marijnissen ziek, hij werd vervangen door Harry van Bommel,en dat hebben de eurofielen geweten.

Ik vind dat we nog actiever moeten worden, met zn llen,niet op onze lauweren rusten, maar juist n doorzetten.Ik ben al 20 jaar actief en hoop er nog minimaal 20 jaar aan vast te plakken. Heb ondervonden dat het leven niet alleen in de raad zich afspeelt,maar juistdaarbuiten, als je alleen raadswerk doet, dan word je al snel eengrijze muis.

Het leven speelt zich af op straat en thuis: Overal! Natuurlijk, de een kan of doet meer dan de ander. De kern is: als je vindt en wil dat het anders moet: doe dan wat je kunt om daaraan mee te werken. Solidariteit is daarbij van belang. In onze partij wordt niet alleen over solidariteit gesproken maar ook echt toegepast. De afdrachtregeling van de SP is een voorbeeld daarvan. Een goed systeem! Niet alleen raadsleden zijn van belang, maar minimaal net zo belangrijk zijn de overige actievelingen, en als raadsleden in een comfortabele raadszaal zitten,lopen andere SP'ers doorweer en wind door de straten. Solidariteit is dus: er niet zelf financieel beter van worden, maardehele club er sterker van maken.Daardoor kunnen wij ook veel doen voor de mensen, daarom hebben wij ook een goed lopend spreekuur, deze mensen kletsen niet alleen, het zijn ook doeners.

Het SP-afdrachtsysteem zorgt niet alleen voor solidariteit binnen eigen gelederen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen van de anderen partijen in de raad zouden willen komen als ze er niet zelf financieel beter van zouden worden. Dus: wij halen zo alleen mensen binnen die het cht te doen is om de maatschappij.

Heb wel eens gesproken met een raadslid van een andere partij, deze persoon betaalde zijn nieuwe auto af met zijn raadsgeld. Bijna 800 euro netto per maand voor een nevenfunctie (1 keer per maand raad, 1 enkele keren commissie en voorwerk). Er zijn veel gezinnen die amper meer hebben.Toch raar.

Soms denk ik ook, wat ik nu als activist/vrijwilliger doe zou ik best als baan willen hebben, tuurlijk zou dat mooi zijn, maar als dat je streven is, als dat je drijfveer is, danzit je fout, want dan ga je voor eigenbelang en dat eigenbelang dat zie ik elke dag op de tv. Sterker nog: de belangenloze inzet is het kapitaal van de SP!

Metgouden tomaat-groeten,

Ben