h

Kredietbank

17 januari 2007

Kredietbank

Uit het LD van woensdag 17 januari 2007:

Kredietbank vraagt om meer begrip

Er gebeuren nog steeds rare dingen bij de Kredietbank Limburg. Dat moet opgelost worden. De medewerkers hebben inmiddels begrepen dat het tegen twaalven loopt. Dat verklaarde SP-raadslid Ger Meesters gisteren tijdens de commissie welzijn in Heerlen. Meesters en zijn PvdA-collega Wim Kortekaas hielden de afgelopen zeven maanden namens de gemeenteraad het functioneren van de Kredietbank tegen het licht. Deze instelling helpt mensen, die financieel aan de grond zitten, hun problemen op te lossen.

Meesters en Kortekaas constateerden dat de bank op het gebied van schuldhulpverlening beter werkt. Maar qua klantgerichtheid en -vriendelijkheid kan het nog stukken beter. In hun evaluatie vragen de twee raadsleden zich af of Heerlen niet beter en goedkoper af is als de gemeente zelf de financile problemen van haar burgers gaat oplossen.
Raimond Horrichs, directeur van de Kredietbank Limburg, toonde zich geraakt door de kritiek van de twee gemeenteraadsleden. Hij wees er op dat de bank zich, na een fusie en reorganisatie, pas sinds 1juli 2005 kan bewijzen. We hebben een grote slag gemaakt in verbetering van de dienstverlening. Onze inspanningen leiden er toe dat het slagingspercentage is verhoogd van tien naar dertig procent, meer dan het dubbele van het landelijke gemiddelde.
Verder komt door ons jaarlijks 25 miljoen euro vrij voor schuldhulpverlening. Daarmee krijgen we betere kwaliteit. Wethouder Peter van Zutphen (SP, welzijn) erkende dat de Kredietbank vanuit een slechte situatie moest starten. We hebben begrip voor de situatie, maar van de andere kant moeten we vaststellen dat er nog steeds veel klachten zijn.

U bent hier