Stadswal- deel 3

9 januari 2007

Stadswal- deel 3

Vandaag dienden de SP en PvdA een motie 'vreemd aan de orde van de dag' (dwz een voorstel over een thema dat niet op de agenda stond) in met betrekking tot de eeuwenoude Heerlense stadswal. De motie komt neer op het op een rijtje zetten van de mogelijkheden en kosten van de tentoonstelling van ons cultureel erfgoed. De Heerlense stadswal zou de oudste stadswal van Nederland zijn. De motie werd door Wethouder Offermans na enige discussie overgenomen. Klik hier voor de motie.

stadswal

Heerlen heeft een lange geschiedenis. Een geschiedenis van Romeinse nederzetting, Middeleeuws dorp tot florerend mijnbouwgebied. Maar ook een geschiedenis van veronachtzaming van dit verleden. Decennia lang zijn markante gebouwen gesloopt, van het mijnverleden is bitterweinig tastbaars overgebleven. Dat een gezichtsbepalende politicus de bijnaam de sloper kon krijgen spreekt boekdelen. Heerlen moet breken met dit verleden om zo de rijke historie in ere te kunnen herstellen. En in ere herstellen betekent zichtbaar maken. Alleen zo kunnen we ons verleden tonen aan de buitenwereld, kunnen Heerlenaren er mee in aanraking komen en er trots op zijn. Niet langer moet slechts een handjevol deskundigen weten waar de oorsprong van onze stad ligt! Het college zet terecht in op een beter imago van Heerlen, daar hoort ook het verleden bij.

Het pleidooi met betrekking tot de stadswal was een goede samenwerking tussen de PvdA en de SP. Ron Meyer daarover: "Barry Braeken van de Pvda en ik hebben ons verdiept in de kwestie stadswal. Niet om die wal ten koste van alles te laten zien, maar wel om nu eens een keer niet meer zomaar, zoals dat in Heerlen vaak gebeurd is, markante aspecten en cultureel erfgoed van de stad te verwaarlozen of te vernietigen. We hebben met diverse mensen en instellingen gesproken en zijn tevreden met deze eerste goede stap op weg naar het koesteren van de ontstaansgeschiedenis van onze stad."

....een prachtig overblijfsel uit de Middeleeuwen, dat volgens diverse historici zelfs de oudste walmuur van Nederland zou betreffen. Mogelijk de oudste walmuur van Nederland die al 800 jaar in Heerlen staat en geen stadsbestuur dat zich daar tot dusverre om bekommert heeft. Ziet u dat in Maastricht of Nijmegen gebeuren?

Braeken sloot het gezamelijk pleidooi goed af:

Tot slot: je zou deze motie en dit pleidooi denigrerend kunnen afdoen als een verhaal over oude stenen. Het is ons niet alleen te doen om een hoop 800 jaar oude stenen onder of boven de grond. Het gaat om de samenhang tussen die stenen en de ontstaansgeschiedenis van onze stad. Ik sluit af met een citaat van Geert Mak: Wie het verleden kwijtraakt, verliest ook de greep op de toekomst.