Discussie over methode

8 februari 2007

Discussie over methode

Zo nu en danlijkt ergediscussieerd 'om de discussie' te wordenin de raads- of commissievergadering. Zo ook in de raadscommissie VBB. Op de agenda van VBB was woensdag 7 februari 2007 zelfs de onderzoeksmethode van het SP-rapport Veolia geagendeerd.

Niet de inhoud, niet de opdracht aan het college of de knelpunten, maar de onderzoeksmethodiek stond centraal. Alsof de commissie niets beters te doen heeft.
PvdA'er Barry Braeken, initiatiefnemervan het debat over de methodiek:

"Onderzoek naar wat leeft in de samenleving iseen goede zaak is, maar een dergelijk onderzoek dientwel correct te worden uitgevoerd. Qua methodiek (o.a. geen verwerking non-respons en geen nulmeting)en timing (net na het begin van Veolia) kan ditonderzoek (het rapport bevat overigens wel een uitstekende lijst met knelpunten)als zwak worden betiteld."
bron: www.heerlen.pvda.nl

SP'er Math Voncken vond de discussie over methodieken vooralvan een theoretisch enacademisch gehalte. "Natuurlijk mag je over alles discussiren, ook over de methodiek vanhet SP-rapport, of over de kleding en de opleiding van de 'enquetteurs',maar laten we toch vooral niet vergeten dat het SP-rapport nooit gepretendeerd heeft een wetenschappelijk stuk te zijn. Het is een zwartboek met ervaringen van reizigers.Bovendien: bij elke methode, ook een wetenschappelijke, kun je kanttekeningen zetten.Je kunt dusblijven hangen in theoretische discussie's, je kunt ook gewoon naar mensen toe gaan enverslag doen van hun ervaringen. Dat heeft de SP gedaan, niets meer, niets minder.Ik daagalle andere fractie'suit om vooral dat laatste wat vaker te doen."