Regeerakkoord: geen trendbreuk

7 februari 2007

Regeerakkoord: geen trendbreuk

De teneur van het regeerakkoord is beter dan bij de voorgaande kabinetten Balkenende, maar van een omslag in beleid is geen sprake. Dit concludeert SP-leider Jan Marijnissen na lezing van het regeerakkoord. Er worden soms fraaie ambities uitgesproken, bijvoorbeeld aangaande wijken met veel problemen. Maar als het er om gaat hoe die doelen te bereiken, blijft men vooral voortgaan op de bekende weg. Zo zie je dat nog steeds wordt ingezet op marktwerking in de zorg, daar zien we absoluut geen trendbreuk. Premier Balkenende verlegt een aantal accenten, maar blijft op de grote lijn toch vooral koersvast.

Er staan doelstellingen in het akkoord die ook de onze zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van kleinschalige scholen en verpleeghuizen, de wijken en bureaucratie. Met welke concrete plannen de ambities verwezenlijkt moeten worden, laat men echter in het midden. De SP zal de komende tijd op veel terreinen concrete, constructieve voorstellen doen om die mooie doelen te bereiken, en kritisch zijn wanneer voor verkeerde maatregelen wordt gekozen. Zo zullen wij de AOW-plannen resoluut afwijzen, want dat wordt een strafmaatregel voor mensen die eerder willen of moeten stoppen met werken. Daar zijn wij faliekant tegen.

Ronduit teleurstellend is voor de SP de uitkomst van de onderhandelingen als het gaat om de herkeuring van WAOers tot 45 jaar, de deelname aan het JSF-project, de toekomst van de Europese grondwet, de onbeperkte hypotheekrenteaftrek voor de allerrijksten, de 30% loonsverhoging voor bewindslieden, de exorbitante zelfverrijking in de top van het bedrijfsleven en het onderzoek naar de aanloop van de Irak-oorlog. Op al deze terreinen is het recht zo die gaat en heeft de PvdA geen millimeter gewonnen. Dat valt mij ronduit tegen. En dat de no claim wordt ingeruild voor een eigen bijdrage is ook een Pyrrusoverwinning, want een eigen bijdrage is een bijna even slecht idee.

Zeer verontrustend vindt Marijnissen dat er netto niets extra in de zorg wordt genvesteerd. Neem de wijze waarop extra geld voor de verpleegzorg bijeen moet worden gebracht. Die investering zou vooral moeten worden betaald via een nieuw offensief om de efficiency te vergroten. Als er winst kan worden behaald door de bureaucratie aan te pakken: prima. Maar het mag niet gaan leiden tot meer stopwatchzorg en een verdere ontmenselijking van de ouderenzorg, en dat gevaar dreigt absoluut met deze aanpak.

Balkenende IV is een kabinet waar niemand op zat te wachten. De SP zal uiteraard goede plannen steunen als die Nederland menselijker en socialer maken. Maar we zullen onze energie vooral gaan steken in het formuleren en aandragen van alternatieven.
Bron: www.janmarijnissen.nl

Lees hier het volledigeRegeerakkoord.