Uruzgan

25 oktober 2007

Uruzgan

De geschiedenis n de actuele ontwikkelingen laten zien dat een buitenlandse gewapende macht het niet kan winnen in Afghanistan. Alleen de Afghanen zelf kunnen dat oplossen. Daarom moeten er onderhandelingen komen tussen alle partijen in Afghanistan, zodat er een staakt-het-vuren komt en er een echte basis is voor wederopbouw. We zullen blijven pleiten voor een stop op de Nederlandse bijdrage aan de oorlog in Afghanistan en we zullen blijven pleiten voor daadwerkelijke steun aan de Afghaanse bevolking.Deze Nederlandse regering wil verder met het voeren van oorlog. Alle tekenen wijzen daarop. Het is aan ons om de regering over te halen de Nederlandse deelname aan de oorlog te stoppen. Vandaag voeren we actie in Noordwijk bij de hotshots van de NAVO. Vanavond voeren we actie in vele plaatsen in het land. In zeker 12 steden wordt gewerkt aan een actieve anti-oorlogsbeweging. De oorlog in Afghanistan moet stoppen. Dat zeggen we hier, dat zeggen we vandaag. Dat zullen we in de Tweede Kamer zeggen en we blijven het herhalen zolang deze oorlog duurt. De missie in Uruzgan mag niet worden verlengd
Uit een toespraak van SP Kamerlid Sadet Karabulut in Noordwijk

Zie hier de volledige tekst die SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut uitsprak.

Beste mensen,Vandaag wil de NAVO een besluit nemen over de oorlog in Afghanistan. Vandaag zullen de 26 ministers van Defensie hun puzzelstukjes bijeen leggen om het gezicht van George Bush te redden en de oorlog in Afghanistan te verlengen. Vandaag zoekt de NAVO naar een oplossing om door te gaan met de oorlog in Afghanistan. Wel, hier en vandaag zeggen wij u heren, die oplossing is simpel: trek de troepen terug uit Afghanistan, investeer niet langer in oorlog maar in mensen!

Deze vergadering heet een informele top van de ministers van Defensie, maar dat is deze top beslist niet. Deze top is heel belangrijk. Belangrijk voor Afghanistan; Belangrijk voor de manier waarop een groot deel van de wereld omgaat met Afghanistan; Belangrijk voor de toekomstige koers van de NAVO; Belangrijk voor het Nederlandse Afghanistan beleid en heel erg belangrijk voor de Nederlandse militairen en hun families. Ondanks de informele top worden er toch formele besluiten genomen.

De beslissing van vandaag in de NAVO moet namelijk leiden tot een beslissing van de Nederlandse regering over de toekomst van de Nederlandse Afghanistan politiek. Deze regering wil doorvechten in Afghanistan. Anderhalf jaar geleden werd ons wijsgemaakt dat we naar de provincie Uruzgan moesten om de boel daar op te bouwen, om veiligheid en stabiliteit te brengen en om in augustus 2008 terug te keren.Maar opbouwwerk met een leger, dat kan niet! En dat is ook gebleken. Want opbouwwerk doe je met bouwvakkers,
ingenieurs en onderwijzers. Bommen, tanks en helikopters brengen geen stabiliteit of wederopbouw maar brengen zoals we zien in Afghanistan doden, verkracht
ingen en nog meer armoede. Meer dan de helft van de Afghaanse bevolking lijdt aan armoede. De Nederlandse werkwijze bestaat uit de inktvlekstrategie. Vanuit beveiligde gebieden probeert men de politieke en militaire invloed uit te breiden. Maar dat lukt niet. Tijdens de Algemene beschouw
ingen gaf premier Balkenende toe dat maar zon 50% van de burgers van de plaatsen waar de inktvlekwerking wordt toegepast, bereikt worden. Hij gaf toe dat ook hij net zoals de andere afgevaardigden in het kampement moest blijven omdat het buiten zo onveilig is! Volgens Balkenende is de Nederlandse aanwezigheid nodig om de terugkeer van de Taliban tegen te houden. Dat ziet hij verkeerd. De Taliban zit er al lang en de Nederlandse krijgsmacht is er midden tussen gaan zitten. Nederland heeft een paar bases en die staan onder toenemende druk van Afghanen die willen dat alle buitenlandse troepen het land verlaten. Luister naar de Aghanen zou ik zeggen!

Want het is duidelijk dat Nederlandse troepen oorlogvoeren. Oorlog met F-16-bommenwerpers, oorlog met Apachehelikopters en oorlog met grote kanonnen van het type Pantserhouwitzer 2000. Alleen dat soort nieuws wordt verzwegen of verstopt. Een maand geleden stond in een bijzinnetje in de krant te lezen dat Nederlandse F-16s in het afgelopen jaar 200 bommen van een bepaald type hadden afgegooid in Zuid-Afghanistan. Tweehonderd bommen van n type. In n jaar. Eerder deze week bleek dat er in de slag om Deh Rawood, 65 burgerslachtoffers zijn omgekomen als gevolg van luchtaanvallen, waarvan de helft vrouwen en kinderen.

NAVO secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer heeft gezegd dat het nodig is alle lelijke dingen van de Taliban te laten zien. Doen Jaap! Laat alle lelijke dingen van de Taliban zien. Maar onder n voorwaarde. Wees volledig. Niet alleen de oorlogsmisdaden van de Taliban tonen. Laat ook alle bombardementen van NAVO-vliegtuigen en Apache-helikopters zien. Laat ook zien wat het is als een reuzenkanon als de Pantserhouwitser 2000 een granaat afschiet over een afstand van 30 km, zoals Nederlandse troepen in de slag om Chora hebben gedaan. Draai de bevolking geen rad voor ogen en zeg waar het om gaat. Wees eerlijk en laat zien in wat voor rotoorlog je ons hebt meegesleept! Vergeet je leugens over wederopbouw. Wees eerlijk over dat we in een lelijke oorlog zitten.

Want niet alleen de Taliban en andere Afghaanse tegenstanders plegen oorlogsmisdrijven, ook de NAVO-legers worden beschuldigd van oorlogsmisdrijven. De VN-organisatie UNAMA heeft samen met de onafhankelijke Afghaanse mensenrechtenorganisatie AIHRC vastgesteld dat de Nederlandse krijgsmacht als gevolg van paniek en onvoorzichtigheid verantwoordelijk was voor de meeste burgerslachtoffers in de slag om Chora. Als de wereldbevolking volledig wordt genformeerd over de verschrikkingen van de oorlog, dan is duidelijk dat van wederopbouw geen sprake kan zijn. Dan is duidelijk dat het oorlog is en dat die oorlog moet stoppen.

Ook de grootste militaire vakbond, de AFMP is tegen de uitzending van de Nederlandse krijgsmacht naar Uruzgan. Dat is een moedige beslissing. De meeste Nederlandse militairen zijn bereid ver van huis en haard beschermingswerk van een getroffen bevolking te doen. Maar de meeste Nederlandse militairen willen geen oorlog voeren. Dat was ook nooit de bedoeling, ze zouden het land meehelpen opbouwen en de Afghanen beschermen. Duidelijk is dat de Nederlandse militairen amper aan wederopbouw kunnen doen. Entiende van alle 1600 militairen die er nu zijn, heeft wederopbouw tot zijn taak. De rest moet deze 165 mensen beschermen en moet vechten. Nederlandse militairen mogen niet in een oorlog worden gebracht om de Nederlandse buitenlandse politiek en de Amerikaanse buitenlandse politiek te beschermen. In feite beschermt de Nederlandse krijgsmacht Bush en niet de Afghaanse bevolking. Bevrijdt de militairen en hun families van deze nare zenuwopdracht en breng ze naar huis.

Deze Nederlandse regering wil verder met het voeren van oorlog. Alle tekenen wijzen daarop. Het is aan ons om de regering over te halen de Nederlandse deelname aan de oorlog te stoppen. Vandaag voeren we actie in Noordwijk bij de hotshots van de NAVO. Vanavond voeren we actie in vele plaatsen in het land. In zeker 12 steden wordt gewerkt aan een actieve anti-oorlogsbeweging. De oorlog in Afghanistan moet stoppen. Dat zeggen we hier, dat zeggen we vandaag. Dat zullen we in de Tweede Kamer zeggen en we blijven het herhalen zolang deze oorlog duurt. De missie in Uruzgan mag niet worden verlengd.

Luister naar de bevolking: luister naar de Nederlandse bevolking waarvan tweederde niet wil dat deze missie verlengd wordt.Luister naar de Afghaanse bevolking: die wil beschikken over haar eigen toekomst en geen bommen maar echte veiligheid, scholen, huizen, medicijnen en voedsel wil.Stop het geweld en de oorlog in Afghanistan, trek de troepen terug en geef echte hulp aan de Afghanen!