KPN: 2,65 miljard winst, 10.000 mensen eruit!

6 februari 2008

KPN: 2,65 miljard winst, 10.000 mensen eruit!

KPN, kind van het oude telecombedrijf van ons allen, maakte in de afgelopen jaren al vele miljarden winst. 2007 was een topjaar met 2,65 miljard winst. KPN dankt haar medewerkers nu door in totaal 10.000 mensen op straat te zetten. 2.000 extra banen worden wegbezuinigd. 5.500 mensen staan inmiddels al op straat.
'Mensen eruit om nog meer winst te kunnen maken' is het motto van superkapitalisten als KPN.

KPN schrapt 2.000 extra banen

AMSTERDAM - Het telecomconcern KPN blijft ook de komende jaren snijden in de kosten. Het schrapt tussen 2008 en 2010 ongeveer tweeduizend banen, zo maakte het dinsdag bekend bij de presentatie van de jaarresultaten.
KPN rekent erop dat dit leidt tot jaarlijkse kostenbesparingen van 110 miljoen euro.

Daarnaast snoeit KPN in het aantal externe medewerkers. Dat moeten er 1300 minder worden, wat een besparing van 130 miljoen euro per jaar moet opleveren.

Het strategisch plan dat KPN in 2005 bekendmaakte, voorzag al in het schrappen van 8000 banen.
Volgens bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer zullen vooral banen verdwijnen op het gebied van "oude technologie". KPN verliest nog steeds vaste aansluitingen, al ging dat in de laatste maanden van 2007 minder hard dan voorheen. Daardoor worden mobiele telefonie, internet en digitale televisie steeds belangrijker.

Getronics

KPN streeft er volgens Scheepbouwer naar gedwongen ontslagen te voorkomen. "Van de mensen die eerder hun baan kwijtraakten, is ook maar een klein in de ww terechtgekomen. De meesten hebben ander werk gevonden, bij ons of elders", aldus de topman.

Bij het vorig jaar overgenomen Getronics staat geen banenverlies op stapel, aldus Scheepbouwer. De IT-dienstverlener heeft juist moeite om voldoende geschikt personeel aan te trekken. KPN wil Getronics wel stroomlijnen met een sterke focus op werkplekbeheer. Activiteiten die niet in die strategie passen worden afgestoten.

Resultaat

Toen KPN het noodlijdende Getronics overnam, verwachtte het jaarlijkse kostenbesparingen van 50 miljoen euro. Die worden met gemak overtroffen, zei het bedrijf dinsdag. KPN voorziet dat Getronics in 2010 zeker 1,5 miljard euro bijdraagt aan de omzet en 125 miljoen euro aan het bedrijfsresultaat.

KPN denkt als geheel in 2010 een bedrijfsresultaat van meer dan 5,5 miljard euro te halen bij een omzet van ruim 15 miljard euro. Vooral aanhoudende groei op de mobiele markten in het buitenland en de recente acquisities moeten daaraan bijdragen. Hoewel KPN wil groeien als IT-dienstverlener, zijn in die sector in 2008 geen grote overnames te verwachten, aldus Scheepbouwer.

Stijging

Vorig jaar realiseerde KPN een lichte stijging van de omzet tot 12,63 miljard euro en een bedrijfresultaat van 4,90 miljard euro. Onder de streep bleef 2,65 miljard euro over, waar KPN in 2006 netto 1,58 miljard euro overhield. De nettowinst werd evenwel vertekend door eenmalige belastingvoordelen van 1,2 miljard euro bij de mobiele tak E-Plus in Duitsland.

KPN stelt voor over heel 2007 een dividend uit te keren van 0,54 euro per aandeel. Het concern maakte verder bekend dat het in 2008 minstens 1 miljard euro terug wil geven aan de aandeelhouders via een aandeleninkoop, mits grote overnames uitblijven. Sinds 2002 heeft KPN 9,8 miljard euro teruggesluisd naar zijn aandeelhouders door uitkering van dividend en aandeleninkoopprogramma's.

Verkoop

Het bedrijf verkoopt de Australische dochter van het eerder overgenomen Getronics aan UXC, een beursgenoteerd Australisch softwarebedrijf.

De beide partijen verwachten de overname deze maand nog te beklinken.

KPN laat niet weten hoeveel geld het bedrijf vangt voor de verkoop. Wel stelt het telecombedrijf dat het de verkoopsom in contanten krijgt. Bij Getronics Australie werken meer dan 500 mensen. De onderneming levert onder meer ict-diensten aan grote en middelgrote bedrijven en overheidsinstanties.
Bron: www.nu.nl