Toekomst van de Krant

6 maart 2008

Toekomst van de Krant

Limburgse kranten willen niet bij Wegener
De Ondernemingsraad van de Limburgse dagbladen heeft zich uitgesproken tegen de samenvoeging met de Apeldoornse uitgever Wegener. De eigenaar van zowel de Limburgse kranten als Wegener, het Britse Mecom, wil dat de bedrijven intergreren.

Sittard
Van onze verslaggever

De ondernemingsraad moest daarover een advies uitbrengen. Volgens de voorzitter van de raad, Theo Peters, gaat integratie ten koste van de band met de Limburgse adverteerders en lezers en ten koste van de Limburgse identiteit. "Daarmee zet de directie het voortbestaan van onze bedrijven op het spel, want wij ontlenen ons bestaansrecht aan onze in vele jaren opgebouwde band met de Limburger en de Limburgse cultuur en samenleving", schrijft Peters in een persbericht.
De directie van de Limburgse uitgeverij wil ook overstappen op een kleiner formaat. Daar is ondernemingsraad niet tegen. Maar dat hoeft niet volgens de richtlijnen van de Wegenerkranten te gebeuren, stelt de raad. "Wij zijn op dit moment namelijk heel goed in staat eigenstandig een tabloid te maken", schrijft Peters.
Bron: www.ld.nl

De toekomst van lokale kwaliteitsmedia staat stevig onder druk. Werd er in het verleden al flink gesneden. Nu moet het LD en DDL tot een soort rompkrant verworden, gemaakt vanuit Apeldoorn. Eerder lieten journalisten hun ongenoegen al weten door het comite op te richten Stop de moord op het Limburgse woord.

Terwijl de aandacht voor en interesse in de 'oude' media afkalft, worden de gratis wekelijkse lokale advertentieblaadjes beter gelezen dan ooit. Of dat zo goed is voor de kwaliteit van discussies is twijfelachtig. Veel van die lokale weekbladen kennen geen redactie maar advertentieteams.
Toch zou de 'oude' krant van die blaadjes veel kunnen opsteken. Ze zijn gratis, lokaal betrokken en toegankelijk. Jammer dat de krant nu vooral moet vechten voor behoud van haar regionale identiteit in plaats van te kunnen inzetten op versterking van de lokale interesse.