Afval

7 oktober 2008

Afval

SP-raadslid Math Voncken maakt zich al lange tijd hard voor een beter afvalstoffenbeleid. Vooral het scheiden zou beter kunnen. Voncken stelde enige tijd geleden al een enquete voor. Daaruit moet blijken wat er fout gaat en waarom de hoeveelheid afval in Heerlen zo hoog is. Voncken doet verslag.

Volgens de cijfers heeft Heerlen het grootste aanbod van, zogenaamd grijs afval, of biedt het afval niet goed gescheiden aan. Om de kosten van afvalstoffen zo laag mogelijk voor de burger te houden is het belangrijk dat er o.a. goed gescheiden wordt. Dit gebeurt in sommige wijken van Heerlen niet goed.

De SP heeft in de commissie VBB aan gegeven dat de gemeente eens niet vanuit haar eigen gedachten moet uitgaan maar van de gedachten van de burger en eens, d.m.v. een enquete, zou moeten onderzoeken waarom de burger van Heerlen zijn afval niet gescheiden aanbiedt. Wij zouden toch meer luisteren naar de burger.

Dit voorstel vonden meerdere partijen een goed idee maar, de enquete bleef uit voor 1 oktober. De datum dat mensen konden kiezen voor een gratis grotere GFT bak en een gratis tweede papiercontainer.

Na aandringen heeft, in sommige buurten, deze enquete toch plaats gevonden. Jammer vindt de SP dat het niet voor 1 oktober heeft plaats gevonden. Op die manier luister je naar de burger, neemt hen serieus en maakt hen meteen bewust van de noodzaak om te scheiden en daarmee de kosten laag te houden.

Hetzelfde geld voor papiercontainers in buurten waar verenigingen papier ophalen. Het papier wordt, ook door verenigingen, in RD 4 wagens met een containerlift opgehaald. Het voordeel van containers is dat bij regen en wind het papier niet door de hele straat verspreid en niet bijdraagt aan een schone omgeving.

De SP heeft ook gevraagd om de proef van het gescheiden ophalen van plastic, die reeds in Voerendaal succesvol is, in Heerlen ook te overwegen.

Math Voncken