Obama!

18 oktober 2008

Obama!

Binnenkort vinden de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats. McCain versus Obama.

McCain met meer belastingverlaging voor de allerrijksten. McCain met Joe the Plumber die geen loodgieter blijkt te zijn. Obama met zijn zorg-voor-iedereen-plan en Obama met voorstellen voor betere werkomstandigheden. McCain die desnoods nog 100 jaar in Irak wil blijven zitten en Obama die de Amerikaanse troepen uit de oorlogen wil halen. Het behoeft geen uitleg wie de meeste sympathie onder SP'ers heeft.

Obama heeft al meerdere keren laten zien dat hij een inspirerende spreker is. Hier vind je zijn toespraak tot de SEIU (Amerikaanse vakbond in de dienstverlening) conventie in Puerto Rico. SEIU is een vakbond die Obama in zijn campagne steunt met tienduizenden leden die langs de deuren gaan om stemmen voor Obama te winnen. In de speech laat Obama duidelijk horen welke richting hij op wil met werkomstandigheden in de VS.
This is our moment, SEIU, this is our time. If you keep marching with me, if you keep organising with me. In all the 50 states. If you keep knocking on those doors and making those phone calls. And registering voters and talking to your friends and co-workers and neighbours. If I keep on seeing purple everywhere I go. If you vote for me. I will promise you this. We will win this general election. And then you and I, together, together you and I, we are gonne change this country, we are gonna change the world!De Amerikaanse verkiezingen zijn meer dan eens het strijdtoneel geweest van invloedrijke media-bedrijven- the corporate media. Remember hoe Bush tot winnaar werd uitgeroepen voordat er uberhaupt duidelijkheid was. In deze verkiezingsstrijd is een interessante trend te zien: creatieve filmmakers mengen zich met korte filmpjes op bijzonder succesvolle wijze in de strijd. 1 van die filmmakers is Bravenews. Bravenews laat onder andere hier?zien hoe de Republikeinen en John McCain belangrijke delen van de samenleving 'dereguleerden' oftewel volledig overlieten aan de grillen van de markt. Hij laat hier zien hoe McCain zwalkt in standpunten over de economie, belastingverlagingen en andere kwesties. Ook de besmeur-campagne van de Republikeinen komt aan bod.