Schoolzwemmen: daadwerkelijk heringevoerd!

6 oktober 2008

Schoolzwemmen: daadwerkelijk heringevoerd!

De SP pleit sinds jaar en dag voor het herinvoeren van het schoolzwemmen. Liefst via het Rijk, maar als het Rijk die taak niet op zich neemt, dan de gemeente.

In Heerlen wordt voor leerlingen van groep 5 het schoolzwemmen heringevoerd. Alle scholen die meewillen doen, worden door de gemeente financieel ondersteund.

Herinvoering van het schoolzwemmen is niet voor iedereen in de gemeenteraad een vanzelfsprekendheid. Met name de Ouderenpartij Heerlen en de SP hebben zich in de raad hard gemaakt voor het schoolzwemmen. SP-wethouder Duijff kreeg de schone taak voor daadwerkelijke herinvoering te zorgen. Vanaf november kunnen de groepen 5 aan de (school)slag!

SP'er Wim van Kempen sprak afgelopen donderdag in de raadscommissie ES (Econ.Structuur, jeugd, sport en cultuur) over het schoolzwemmen en de mini-pilot die voorafgaande aan het definitief herinvoeren werd gehouden.

Het wordt nog eens wat met water in Heerlen. Na het Mijnwater nu het Schoolzwemwater.
De SP-fractie is erg tevreden dat we vanaf november echt kunnen beginnen. We zijn blij met de resultaten van de pilot en het plan van aanpak voor dit nieuwe schooljaar.

De opstart heeft even geduurd, maar de evaluatie mag er wezen. De raad en onze commissie wilden een pilot. Die mini-pilot is er ondanks het korte tijdsbestek toch gekomen. De resultaten zijn veelbelovend. In de proefgroep van 84 leerlingen zijn 12 kids afgehaakt, nog eens 12 op weg naar zwemvaardigheid, en de rest heeft een diploma gehaald. En dan hebben we het dus nog niet eens over de positieve effecten voor lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van deze leerlingen. Wat de SP betreft zitten we op de goede weg. Doorgaan dus. Dit schooljaar en het volgende. En ik mag hopen: ook daarna.

Wij vragen ons wel nog af hoeveel scholen binnen dit project daadwerkelijk mee zullen doen. Als allen mee willen doen, hoe zit het dan met ons budget?

?

Er bestaat grote steun voor schoolzwemmen in onze stad. Dat blijkt niet alleen uit de steun van schoolbesturen en scholen aan dit project, de SP heeft eveneens gesproken met vele ouders. Zij zijn blij dat de Heerlense raad gekozen heeft voor herinvoering van het schoolzwemmen. Zij zijn blij dat deze raad de daad bij het woord gevoegd heeft en er per 1 november gestart wordt. De raad mag dat- wat de SP betreft- beschouwen als een groot compliment.

?

En nu dus in november echt aan de slag. Dat is erg belangrijk.
- Want vz : sport in het algemeen en zwemmen in het bijzonder zijn belangrijk voor alle jonge Heerlenaren. In onze gemeente met nog zoveel kinderen en volwassenen in sociaal-econ. achterstand is sport en beweging een extra belangrijke motor voor een gezondere ontwikkeling. Naast de BOS-projecten hebben we nu dus ook het schoolzwemmen als een prikkel tot meer bewegen. Ook hebben nog te veel kinderen geen of onvoldoende zwemervaring. En dat in ons waterrijke land!

Wij zijn blij dat de scholen ook op dit terrein hun medewerking verlenen. De opzet ziet er goed uit.

Tot slot: scholen, ouders en kinderen staan te trappelen. We kunnen aan de slag. Van watertrappelen tot de vlinderslag, van duiken tot de rugslag. Vanaf november gaan allen in elk geval aan de schoolslag.

En daar is de SP bijzonder trots op. Trots dat de keuze van onze raad in november realiteit wordt.
Voorzitter, laat duidelijk zijn dat wij blijven mikken op een bredere zwemcultuur in Heerlen. Kinderen en volwassenen moeten blijven zwemmen.

En dan komen we vanzelf uit bij ons nog te bouwen citybad. Maar dat is voor een andere keer...