Lage opkomst toont onzinnigheid Waterschapsverkiezingen!

1 december 2008

Lage opkomst toont onzinnigheid Waterschapsverkiezingen!

De opkomst van 24 procent bij de Waterschapsverkiezingen laat zien dat kiezers deze stemming overbodig vinden. Dat stelt Tweede Kamerlid Ronald van Raak in reactie op de wederom lage opkomst. "Het experiment om politieke partijen te laten deelnemen heeft niet bijgedragen aan een groter draagvlak voor dit pseudo-democratische gedoe. Wat de SP betreft waren dit de laatste Waterschapsverkiezingen, hef de Waterschapsbesturen op en brengen de uitvoerende taken onder bij de provincies."

Ronald van RaakOm de aantrekkelijkheid van de Waterschapsverkiezingen te vergroten konden dit jaar ook politieke partijen deelnemen. Dat heeft geen positief verschil gemaakt: vorige keer stemde 23 procent van de kiesgerechtigden, dit keer slechts een procentje meer. De SP deed niet mee omdat de waterschappen volgens de partij vooral uitvoerende taken hebben en geen nieuwe politieke bestuurslaag moeten worden.

Van Raak: "Mensen hebben heel goed door dat waterschappen vooral moeten zorgen voor droge voeten. Tot nu toe werden belangenbehartigers van boeren, bedrijven en natuurorganisaties in de waterschappen gekozen. Nu ook politici. Die willen ook plannen kunnen maken en geld kunnen uitgeven. Daardoor dreigen de waterschappen een opgeblazen bestuur te worden dat gaat concurreren met de provincies. Dat moeten we niet hebben."