Slaafse volgelingen

11 januari 2009

Slaafse volgelingen

De koers van de diverse kabinetten Balkenende werd vaker geinspireerd door de Amerikaanse approach van internationale kwesties. Oftewel: JP zat wel graag bij George op schoot.
Irak, Afghanistan en het Midden-Oosten zijn de grote voorbeelden.

Ook in recente ontwikkelingen is het kabinet Balkenende 4 cq Grijs 1 een slaafse volgeling van de Amerikaanse internationale koers. Tussen de regels door valt op te merken hoe die volgens Nederland uitziet. Verhagen stottert alvast iets over Afghanistan-2010 en Balkenende vindt een veroordeling van Israel 'onnodig'.
Maar hoe zien de betrokken regeringspartijen die houding?
CDA-ministers en vertegenwoordigers zien pas na hun ministerschap het licht(zie ook hier). De Christen-Unie-doen die ook mee?- blinkt uit in afstand nemen van niksige imagos. De PvdA sputtert buiten de Kamer (in Europese verkiezingstijd) nog wat tegen, en speelt in de Kamer verstoppertje, maar ach als je bereid bent waarheidsvinding (onderzoek naar de Irak-oorlog!) in te ruilen voor kabinetdeelname wat valt er dan van de Pvda precies te verwachten?

En dus gaan we voor die VOC-mentaliteit, lekker bij de Amerikaanse president op schoot...

Bron afbeelding: Persmuseum.nl