VN als schietschijf

16 januari 2009

VN als schietschijf

Werd er eerder al een VN-school beschoten, donderdag was het VN-hoofdkantoor in Gaza het doelwit van Israelische raketten. Als zelfs de VN schaamteloos beschoten wordt door Israel, zonder enige consequentie, hoe bedrogen moeten al die Palestijnen zich niet voelen door de internationale gemeenschap?

Een excuus met een grijns van oor tot oor van Olmert is ongetwijfeld voldoende om morgen doodleuk door te kunnen moorden. De teller staat inmiddels op het weerzinwekkende aantal van 1.000 doden. En wat doen we in Nederland? Discussieren over of iemand in een demonstratie achterlijke leuzen wel of niet gehoord heeft.... Ach, het zijn die Palestijnen maar, dat zijn immers ook geen lieverdjes. En: ze schieten raketten, en: ze gebruiken hun eigen bevolking als schild en ga zo maar door. De beproefde argumenten om de publieke opinie af te leiden van waar het al meer dan 40 jaar over gaat: het door een machtige staat willens en wetens vernietigen van elke vorm van hoop op een betere toekomst van een heel volk.

Dat onze volksvertegenwoordiging met die kennis in het achterhoofd en het weerzinwekkende aantal slachtoffers door (fosfor-)beschietingen in het dichtstbevolkte gebied ter wereld op het netvlies niet eens bereid is om dat geweld te veroordelen, zegt uiteindelijk alles over veelbesproken en de door de Minister-President geroemde Nederlandse Normen en Waarden.

Excuses van Israel voor beschieten VN-kantoor

De Israelische minister van Defensie Ehud Barak heeft VN-topman Ban Ki-moon excuses aangeboden voor het beschieten van het complex van VN-vluchtelingenorganisatie Unrwa in Gaza-stad. Dat heeft Ban Ki-moon donderdag gezegd.

De secretaris-generaal van de VN brengt op het moment een bezoek aan Israel. Hij pleit voor een staakt-het-vuren tussen de partijen en reageerde donderdag woedend op de beschieting, waarbij drie stafleden van Unwra gewond raakten.

Barak zou het beschieten van het VN-complex een grove fout hebben genoemd. Frankrijk heeft de aanval van Israel op het VN-kantoor, ziekenhuizen en een gebouw waar de internationale pers is gevestigd, inmiddels streng veroordeeld.
Bron: ANP

UPDATE:
Zojuist in de media: Israel grendelt nu ook de Westelijke Jordaanoever af.

TEL AVIV (ANP) - Israel heeft de bezette Westelijke Jordaanoever voor twee dagen afgegrendeld. Dit heeft een legerwoordvoerder van de Joodse staat donderdagavond meegedeeld.
Minister van Defensie Ehud Barak heeft om veiligheidsredenen het bevel gegeven tot de maatregel. Palestijnen die op de Westoever leven, mogen alleen met een speciale vergunning om medische of humanitaire redenen naar Israel reizen.
De bewoners van het andere autonome Palestijnse gebied, de Gazastrook, konden dat gebied ook al niet verlaten.