CDA en de Vriendenrepubliek

6 februari 2009

CDA en de Vriendenrepubliek

De SP werd in de Heerlense raad door jan en alleman voor gek verklaard toener werd gewaarschuwd voor clientelisme en vriendjespolitiek. Burgers moeten kunnen vertrouwen op een open en eerlijke vertegenwoordiging. Nu blijkt maar weer eens waarom dat voor sommige partijen nog steedsniet gangbaar is.
Macht der gewoonte?

CDA Echt bevoordeelde vrienden
 Het CDA in Echt-Susteren heeft twee derde van het geld dat buiten de gemeenteraad om in het verenigingsleven is gepompt, gegund aan clubs waarin prominente CDA'ers een rol spelen.

Uit onderzoek van deze krant blijkt dat in zeker negen verenigingen die gemeenschapsgeld kregen, bestuursleden zitten die ofwel prominent CDA-lid ofwel volksvertegenwoordiger voor die partij zijn. Het CDA gaf dertigduizend euro aan in totaal achttien verenigingen. Twintigduizend euro ging direct naar clubs met leden uit de CDA-achterban.

Zo is op 3 juni 2008 door CDA-wethouder Peter Pustjens een brief gestuurd aan collega CDA-wethouder Jos Beckers, waarin deze in zijn hoedanigheid als bestuurslid van de plaatselijke zwemvereniging geld uit het door het CDA beheerde potje krijgt toebedeeld. Hoewel leden van de zwemvereniging zelf aangeven dat Beckers voor juni 2008 al bestuurslid was bij de club, claimt de wethouder dat hij dat pas na die tijd was en hij de brief nooit heeft gezien. "Hoe de naam van de wethouder op de brief terecht kon komen, weet hij ook niet", zegt een gemeentewoordvoerster. Ook Pustjens zegt zich niets van de brief te herinneren. Het CDA wil niet reageren. Ook niet op de giften die gingen naar verenigingen waaraan CDA-fractievoorzitter Martijn van Helvert en CDA-raadslid Pierre Wolters direct verbonden zijn.

Het gaat om gemeenschapsgeld, afkomstig uit het dividend dat Echt-Susteren kreeg van de aandelen Essent. De drie coalitiepartijen bepaalden halverwege 2007 dat driekwart miljoen euro van dit dividend zou terugvloeien naar de gemeenschap. Twee van de drie partijen, het CDA en Samenwerking, gaven een deel van het geld rechtstreeks aan verenigingen, buiten de gemeenteraad om. De derde partij Algemeen Belang heeft geen giften aan verenigingen gegeven, maar - via de raad - het geld aan infrastructuur in de gemeente besteed. Het CDA heeft tot nu toe geweigerd inzicht te verschaffen in de toekenningsprocedure van de gelden. Bij de giften vermeldden de twee coalitiepartijen nadrukkelijk dat het om gestes van hun fractie ging. Het geld is onder vermelding van de partijnaam op de rekening van verenigingen overgeschreven en de wethouders Pustjens en Jo Verheesen (Samenwerking) tekenden donatiebrieven namens hun fractie.
bron: www.ld.nl