Vienna Connection - deel 2

18 september 2009

Vienna Connection - deel 2

Een tijdlang waren Paul en Jennifer onderdeel van de actieve harde kern van de Heerlense SP. Tot zij besloten hun geluk te gaan beproeven in Wenen en daar hun studies voort te zetten. Vanuit de Oostenrijkse hoofdstad doen zij nu beurtelings verslag van hun belevenissenthe Vienna Connection!

Wie denkt dat men hier, 1000 km verwijderd van Venlo, geen last heeft van die geblondeerde fascist heeft het mis. Vol spanning op zoek naar het verslag van de sensationele 3-0 zege van Rapid Wien op Hamburg bladerde ik vanmorgen door de Wiener Zeitung. Een grote foto plus tekst en uitleg over de voorgestelde hoofddoekjesbelasting sierden de buitenlandpagina helaas. De reactie van Marijnissen bij Pauw en Witteman, die ik hier op internet kon terugzien, was volledig terecht: hoe durft de gek zich zijn gedrag en voorstellen te permitteren, grenzen zijn (weer eens) overschreden. Eens zien hoe het in 2011 electoraal ervoor staat met hem

Hier is de afgelopen week ophef ontstaan over het verloop van de (non-)organisatie van het concert voor Michael Jackson in Schnbrunn. Michael had nooit gewild dat de politiek zich er zo mee ging bemoeien, aldus de initiatiefnemers. Een brutaliteit dit zo te verkondigen, welke stad heeft niet het recht zich ergens mee te bemoeien als er zo maar even 600.000 euro gevraagd wordt? De lokale Grnen hadden overigens al gevraagd of er in het vervolg ook fikse subsidie op culturele hoogstandjes a la Lady Gaga zou komen, grappig!

Schnbrunn ligt trouwens niet ver van onze wijk vandaan. We wonen in een absolute arbeiderswijk, Meidling genaamd (12e district). Bij de laatste verkiezingen haalde de SP hier de absolute meederheid met 50,9% van de stemmen. Opmerkelijk valt dit echter niet te noemen, aangezien in 20 van de 23 districten (Bezirke) de SP als grootste partij uit de bus kwam. Serieus te nemen linksere partijen zijn hier helaas niet te vinden. Eens kijken in de komende jaren of de SP net zon draaipartij is als de PvdA

Schloss Schnbrunn, met rechts op de achtergrond het begin van de wijk Meidling

Een linkse weekkrant hebben we inmiddels wel standaard in de bus: Falter. Hier wordt op een amusante wijze de vloer aan geveegd met Berlusconi, de VP, elitaire ministers, en meer. Momenteel speelt de inkrimping/afschaffing van de publieke omroep (ORF), die veel verlies veroorzaakt, een belangrijke rol. Ik hoop dat men de twee zenders laat blijven bestaan, want lokaal nieuws op tv is verder relatief schaars. Leuke ideologische discussies staan er ook in, vorige week een discussie tussen de radicale neoliberaal Christian Ortner en de linkse schrijver Christian Felber. De een lijkt nog steeds niet geleerd lijkt te hebben van de gebeurtenissen in de afgelopen jaren, er wordt nog steeds gepleit voor meer liberalisering, economische globalisering en marktwerking. De ander vindt het systeem van meer en meer marktwerking juist een enorme beperking van de vrijheid, doordat economisch machtige personen ook macht op andere vlakken toebedeeld krijgen.

Waar het ook heengaat met de economische crisis, hoofdzaak de Ottakringer brouwerij gaat niet failliet! We houden de boel voor jullie in de gaten hier, succes met de vele acties in Heerlen, en de groeten uit Wenen,

Pfiat-aich!

Paul