FNV-leden: PvdA verliest bestaansrecht

10 november 2009

FNV-leden: PvdA verliest bestaansrecht

De PvdA deed - met Wouter Bos op het podium - in 2004 nog mee met de enorme protesten voor het behoud van sociale voorzieningen, nu zaagt diezelfde Bos met zijn partij aan de stoelpoten van de verzorgingsstaat.

Bestuurders van FNV Bondgenoten hebben Tweede Kamerleden van de PvdA opgeroepen het verzet tegen een hogere AOW-leeftijd met eigen ogen te zien door naar de vakbondsacties op 21 november te komen. De partij vervreemdt zich van haar oorspronkelijke achterban en verliest zo haar basis en bestaansrecht, waarschuwen 28 FNV-bestuurders die tevens PvdA-lid zijn dinsdag in een open brief.

Nu de partij met coalitiegenoten CDA en ChristenUnie werkt aan verhoging van de AOW-leeftijd van 65 naar 67 jaar, staat de PvdA met de rug toe naar die mensen die juist op de PvdA zouden moeten kunnen rekenen, aldus de vakbondsbestuurders. Volgens de FNV'ers zou het eerlijker zijn om eerst te regelen dat mensen die willen doorwerken dat ook tot hun 65e jaar kunnen.

De PvdA is op n of andere manier totaal het zicht verloren op wat sterk en sociaal is voor mensen achter de draaibanken, achter de lopende banden, in de kranen, aan de slachtlijnen en op al die andere plaatsen waar arbeid met een grote A wordt verricht, stellen de vakbondsbestuurders. Zij menen dat van veel werknemers het beroep te zwaar is om tot op hogere leeftijd vol te houden.

Bos
De grootste smet op de geloofwaardigheid van de PvdA noemen de FNV'ers partijleider Wouter Bos, die in 2004 nog met de vakbeweging heeft gedemonstreerd tegen beperking van vut- en prepensioenregelingen door het vorige kabinet Balkenende. De huidige minister van Financin stelt nu dat mensen langer moeten doorwerken om straks met de vergrijzing voorzieningen, zoals zorg, onderwijs en uitkeringen, betaalbaar te houden.

Balkenende
De bedoeling is dat de Kamer donderdag over de AOW debatteert met premier Jan Peter Balkenende, Bos en de bewindslieden van Sociale Zaken, minister Piet Hein Donner en staatssecretaris Jetta Klijnsma. Voorafgaand aan het debat organiseert de FNV samen met collega's van CNV-bonden ook nog een protestactie tegen verhoging van de pensioenleeftijd bij het Kamergebouw in Den Haag.

PvdA-Kamerlid Roos Vermeij die over de AOW het woord voert, zei dat ze hoe dan ook naar de vakbondsacties kijkt. Verder wilde ze nog niet reageren op de brief van de FNV-bestuurders.

bron: de Volkskrant

Ook binnen de PvdA rommelt het rondom dit thema, zoals je onder andere hier kunt lezen. En zelfs binnen het CDA zijn de rijen rondom dit thema niet gesloten: kijk hier maar eens.

Sta jij wl voor het behoud van sociale voorzieningen? Vind jij ook dat het kabinet het niet kan maken om nze AOW af te pakken terwijl de rijken en de veroorzakers van de crisis alweer ongemoeid blijven? Zorg dan dat je erbij bent bij de manifestatie op 21 november in Eindhoven! Je kunt er met de FNV gratis en gemakkelijk naartoe: klik hier voor meer info...