Donner (CDA) wil doorpakken

6 december 2009

Donner (CDA) wil doorpakken

Niet alleen de AOW-leeftijd moet omhoog. Nee, ook het salaris van oudere werkenden moet omlaag. CDA-minister Piet-Hein Donner wil doorpakken. Met de verhoging van de AOW-leeftijd worden vooral jongeren en de laagstbetaalden gepakt. En nu moeten ook ouderen er aan geloven. Want 'dan wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om ouderen in dienst te nemen'. O, heet dat zo?

Zodat u weet waar het CDA de rekening van de crisis legt.

Om het voor bedrijven aantrekkelijker te maken om ouderen in dienst te nemen, denkt minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat ook naar het salaris van oudere werknemers moet worden gekeken.
Amsterdam- ANP

In het tv-programma Buitenhof gaf de minister zondag aan dat die groep over het algemeen duur is voor een werkgever, doordat het loon nu heel lang meestijgt naarmate iemand ouder wordt. In Nederland gaat die stijging langer door dan in andere landen, gaf Donner aan. ,,In landen waar mensen langer doorwerken, groeit de ontwikkeling van het loongebouw op een gegeven moment niet meer door.'' Ook op deze vraag moet volgens Donner de komende tien jaar een antwoord worden gevonden wanneer vanaf 2020 de AOW leeftijd van 65 naar 66 jaar en in 2025 naar 67 jaar gaat.
De bewindsman schaarde zich overigens niet achter Tweede Kamerleden die kritiek hadden op het ,,politieke'' advies van de Raad van State afgelopen week over de verhoging van de AOW-leeftijd. Volgens hem deed de raad, adviesorgaan van de regering, waar ze voor was, namelijk wijzen op verschillende kanten van een afweging. ,,De Raad van State heeft in deze gedaan wat ze moet doen.''