Vienna Connection deel 6

26 januari 2010

Vienna Connection deel 6

Een tijdlang waren Paul en Jennifer onderdeel van de actieve harde kern van de Heerlense SP. Tot zij besloten hun geluk te gaan beproeven in Wenen en daar hun studies voort te zetten. Vanuit de Oostenrijkse hoofdstad doen zij nu beurtelings verslag van hun belevenissen: the Vienna Connection!

Holzf?llernocken

Hallo Heerlen!

Wat vliegt de tijd toch voorbij, ik schrijf bijna meer Vienna Connections als tentamens... Nou ja, dat is ook weer niet helemaal waar. Januari is hier namelijk een drukke maand op de universiteit: het semester eindigt aan het einde van deze maand, wat betekent dat er veel toetsen, presentaties en deadlines plaatsvinden. Jennifer en ik worden echter rijkelijk beloond voor onze momentele inspanningen, aangezien de gehele maand februari vrij is (zogenaamde 'Semesterferien'). Dat herinnert ons er weer aan waarom we zijn gaan studeren, haha?

AmKahlenberg

Mede door deze drukte zijn onze 'ontdekkingsreizen' relatief beperkt gebleven in de afgelopen tijd. Hoogtepunt was (letterlijk) een bezoek aan de bekendste 'Wiener Hausberg', de Kahlenberg (zie foto hierboven). Deze 484 meter hoge berg, die deel uitmaakt van het Wienerwald, verschaft bij helder weer een blik tot ver over de provinciegrenzen, waarbij zelfs de Karpaten zichtbaar zijn. Helaas was het uitzicht enkele weken geleden niet van deze aard, gezien het jaargetijde en de bijbehorende weersomstandigheden. Desondanks konden we een behoorlijk groot deel van de stad zien, evenals de contouren van een hoop bergen. Een goede reden om op een heldere lentedag nog eens een kijkje te gaan nemen (lees: pilsje te pakken), en de verbeterde foto op het SP Heerlen weblog te plaatsen! Wordt vervolgd dus?

Verder heb ik een bezoekje gebracht aan de Vienna autoshow, samen met een CDJA'er (!) die in Wenen studeert. Deze vroeg zich af wat een SP'er op een dergelijke show te zoeken heeft. Mijn rechtvaardiging was, dat ik de Trabant uit Piet's garage in gerestaureerde vorm hoopte aan te treffen. Dit bleek niet gerechtvaardigd, gezien de vele dure auto's die we aantroffen. Ik heb me weten te redden door uitgebreide interesse te tonen voor de nieuwste parel van het openbaar vervoer, een splinternieuwe OBB-trein (zie foto).

Autoshow

Zoals ik op het weblog kan zien, is de verkiezingsstrijd in Heerlen ook al losgebarsten. Los van de inhoud van de vele commentaren op dit platform, is het toch weer opvallend om te zien hoe het blijkbaar door vriend en vijand bezocht en gebruikt wordt. Jennifer en ik zullen de verkiezingen in Heerlen, ook vanuit Wenen, op de voet volgen! De gemeenteraadsverkiezingen in Wenen zullen in oktober pas plaatsvinden, de politieke strijd is hier echter ook al aan de gang. Burgemeester Haupl, die al sinds 1994 in het ambt zit, hoopt zijn herverkiezing zeker te stellen. Een van de stunts die hij hierbij bedacht heeft is het houden van een referendum onder Weense bevolking: begin januari mogen alle Oostenrijkers in Wenen (helaas mogen Jennifer en ik niet meedoen), stemmen over een vijftal punten, varierend van een verbod op vechthonden tot het 's nachts rijden van de metro. Deze deels zeer suggestieve vragen, die op initiatief van Haupl's partij (SPO) worden gesteld, worden door de liberale oppositie gezien als een 'open deur' die men de bevolking laat intrappen. Immers, zo stelt de FPO (rechts-liberalen), zou zij deze zaken al lang geregeld hebben, en er geen referendum voor hoeven uitschrijven. Hoe het ook zij, ook deze uitslag wordt interessant om te vernemen.

Ik wens alle Heerlense SP'ers veel succes toe bij het voeren van de verkiezingscampagne voor de enige partij die niet alleen in deze weken op straat te vinden is, maar permanent. Heel veel groeten uit Oostenrijk,

Paul