Centrumdebat

26 februari 2010

Centrumdebat

Gisteravond vond in het Grand Hotel een debat plaats over Heerlen-centrum. Namens de SP was Riet de Wit aanwezig, net als Irma Koopman die hieronder verslag doet van het debat.

Het CDA leest zeer overhaast een briefje voor, veel over ondernemers, geen woord over crisisaanpak, armoedebestrijding?of bezuinigingen. Zelfs bij het hoofdstuk cultuur en toerisme ging het uitsluitend over ondernemers, ook weer afgeraffeld van een briefje.

D66 geeft geen antwoord op de vraag of ze ook willen besturen. Vinden democratie belangrijk, willen een gekozen burgemeester,?en herindeling willen ze?zelfs zonder draagvlak. Ze verweten de VVD dat die claimen ondernemers naar Heerlen te willen trekken terwijl ze zelf de hele stad volhangen met bloedende mensen op verkiezingsposters. Veiligheid is de verantwoordelijkheid van mensen, niet alleen van gemeente.

De OPH was slecht verstaanbaar maar ik begreep dat ze mensen oproepen om op 4 maart (!!!) te gaan stemmen (staat in flyer) en ze willen zich dit keer inzetten voor een speeltuin voor jongeren. De OPH wil cameratoezicht in alle wijken, bij gebrek aan politieagenten.

De PvdA hield een goede en realistische toespraak en wil uiteraard graag de ingezette lijn doorzetten in het volgende college. Volgens Barry is Heerlen jong en dynamisch en hoeft het niet meer Maastricht na?te doen, we hebben wat te bieden nu.

TON had gisteren alles?met Rita besproken. Ze weet blijkbaar meer over Heerlen dan de mensen op de lijst. Verder wil TON voorkomen dat het Arcus in Terworm komt omdat de (familie van de) lijsttrekker daar woont en willen ze het mijnmuseum meer status geven omdat 1 van de koempels (Hein Meijer)?op hun lijst staat. Verder zijn ze tegen het Maankwartier maar willen er wel een outletcentrum in vestigen.

De Stadspartij wil herindeling en ging er vooral prat op dat ze al 30 jaar lokaal actief zijn. Verder erg zuur over de vooruitgang in Heerlen. Ze denken dat belastingverhogingen noodzakelijk zijn.

De VVD zet in op veiligheid. Ongeveer hun enige onderwerp vanavond. Ze willen in een coalitieakkoord afspraken maken waarmee Heerlen als gemeente, de landelijke bezuinigingen op de politie kan opvangen. Praten over voorbeelden uit Dusseldorf, Parijs en nog verder.

Hart-Leers verwees naar de zwart-wit-foto's die in de zaal hingen. Ze willen graag Heerlen weer terug zoals het toen was, rond 1972. Tja, of we nou terug moeten naar een zwart-wit Heerlen? Verder wil Hart-Leers dat we Aken gaan nadoen zoals we jarenlang getracht hebben Maastricht na te doen.

Groen Links kondigde aan het helemaal anders te gaan doen en vertelde vervolgens precies hetzelfde als het CDA. Het ging met name over ondernemers, geen woord over milieu. Verder wil Groen Links Amsterdam nadoen en het centrum autovrij maken. Cultuur in Heerlen is iets waar we volgens G-L samen eens goed naar moeten kijken.

De NVU heeft de videobanden van de grote voorbeelden (de heren A.H. en B.M) goed bestudeerd. Een goede imitatie: leek wel de play-back-show. De toespraak bulderde iedereen tegemoet. De inhoud was vooral luid, maar niet erg duidelijk.?Hij benadrukte dat de golf van winkelovervallen in Noord-Limburg binnenkort naar Heerlen zou komen en dat het cenrtum van Heerlen een infrastructureel kruispunt is. Operatie Hartslag?is volgens de NVU?niet succesvol want de problemen zijn verplaatst naar andere wijken volgens de NVU. En het mulitkuldrama in Heerlen moet aangepakt worden.

Leefbaar Heerlen verweet het huidige College veel geheimen en toestanden. De verlaging van de OZB was volgens?Hummel een truc. Hij vertelde in een rollenspel waarin gevraagd werd mensen te interesseren voor een woning in centrum Heerlen dat ze?vooral NIET in Heerlen centrum?moeten gaan wonen.

De SP denkt dat de mensen die om zich heen kijken wel weten dat het beter gaat met Heerlen. Er is veel,?jonge cultuur, de stad is veiliger en gezelliger, het centrum bloeit weer op, leuke plekjes zijn aangepakt. De gemeente vult al jarenlang de gaten van bezuinigingen op de politie op. In Heerlen door?toezichthouders die zelfs een MBO2 opleiding krijgen in de stad. De politie moet gewoon minder achter het bureau en meer op straat. We moeten lobbyen om de bezuinigingen op politie terug te draaien. Operatie Hartslag is geslaagd door een kleinmazig netwerk van hulp en handhaving, nu moeten we volhouden. (De voorzitter van de centrumvereniging vertelde nog dat de bewoners van het centrum geen enkele moeite meer hebben met de dag/nachtopvang).

Op een vraag over onderwijs vroeg Riet of de mevrouw het antwoord als wethouder wilde of het antwoord als SP-lijsttrekker, maar direct erachteraan zei ze: "Ach, dat antwoord is eigenlijk hetzelfde!"

Verder zei ze dat de SP graag de huidige lijn zou willen voortzetten omdat Heerlen vooruit moet!

Al met al slechts 3 partijen die positief waren over Heerlen en het centrum van Heerlen: PvdA, D66 en de SP.

Bij de verkiezingen tijdens het debat kwam, ondanks de overweldigende hoeveelheid CDA-ers die aanwezig waren, de SP als grootste partij uit de bus!