Vienna Connection - verkiezingseditie (7)

1 maart 2010

Vienna Connection - verkiezingseditie (7)

Een tijdlang waren Paul en Jennifer onderdeel van de actieve harde kern van de Heerlense SP. Tot zij besloten hun geluk te gaan beproeven in Wenen en daar hun studies voort te zetten. Vanuit de Oostenrijkse hoofdstad doen zij nu beurtelings verslag van hun belevenissen: - dit keer door Heerlense omstandigheden iets later - the Vienna Connection!

Grusst euch, Heerlen!

Sjongejonge, wat een week zeg! Balkenendes vierde kabinet heeft de regeringsperiode ook niet kunnen uitzitten... Ik heb met heel veel plezier het spoeddebat rondom Uruzgan via tweedekamer.nl gevolgd. Heerlijk, om te zien hoe nerveus Wouter Bos was, en hoe hij door de oppositiepartijen in een hoek gedreven werd! Ik moet bekennen, ik heb genoten! Alleen jammer dat ze dan weer om 4 uur 's nachts bekend moeten maken dat het kabinet niet meer houdbaar is. Maar, met zo'n nieuws wakker worden heeft natuurlijk ook iets! Tja, en nu? Op naar Balkenende V? Hopelijk niet! Ik hoop toch echt meer op een Marijnissen I!! En als eerste actiepunkt voor het nieuwe kabinet heb ik dan ook meteen een tip. Op een van onze verkenningstripjes in de mooie Wienerwald kwamen we namelijk de Agnesstrasse tegen. Dit naambordje zou toch in Nederland ook niet misstaan!?

Dat wordt dus een drukke tijd voor jullie daar in Heerlen! Zijn de ene verkiezingen achter de rug, kunnen de andere alweer gestart worden. De verkiezingsborden hoeven dus niet eens verwijderd te worden! Het is altijd weer leuk om te zien hoeveel campagne er gevoerd wordt dezer dagen. Dan is het toch wel weer jammer dat we daar niet bij kunnen zijn! Maar niet alleen in Heerlen loopt de campagne op volle touren. Ook vanuit Kerkrade bereiken ons berichten dat er flink campagne gevoerd wordt. Bijvoorbeeld op de verkiezingsmarkt in Eygelshoven, waar mijn moeder de SP Kerkrade wist te spotten, zoals jullie op de foto kunnen zien. Voor zover ik vernomen heb, staat de SP Kerkrade daar erg alleen. Andere partijen vinden het blijkbaar niet nodig de mensen over hun voornemens te informeren. Naja, des te beter voor de SP zou ik zeggen.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen. Zouden mensen zich laten beinvloeden door de landelijke gebeurtenissen? Maar voor Heerlen ben ik erg optimistisch. Het valt niet te ontkennen dat Heerlen er in de afgelopen 4 jaar op vooruit is gegaan, laten we die lijn nu gewoon vasthouden! Ik moet wel bekennen, dat we de tussenstanden niet live kunnen volgen op 3 maart. We zitten dan namelijk in het Ernst-Happel-Stadion voor de wedstrijd Oostenrijk-Denemarken. Maar ik weet zeker dat er wel iemand te vinden is die ons via sms op de hoogte wil houden!

Hier is overigens ondertussen ook de Volksbefragung afgerond. Paul heeft in de vorige Vienna Connection al erover geschreven. Op een vraag na, werden alle vragen met ja beantwoord. De Weense bevolking is dus voor een vernieuwde vorm van de traditionele huismeester (concierge) (81,6%), voor Ganztagsschulen (73,5%), voor een 24-uur rijdende Metro in het weekend (53,9%), en voor een Kampfhundefuhrerschein (88,2%). Een duidelijk nee tekende zich af bij de vraag naar een City-Maut voor de binnenstad. Hier stemde 74,8% van de stemmende Weners tegen. Helaas hebben wij niet mogen deelnemen aan deze enquete, omdat alleen inwoners van Wenen met Oostenrijkse nationaliteit mochten stemmen.

Wat wel erg opvallend was, was dat maar weinig mensen echt naar de stembus gingen. Een veel groter percentage van de stemmers brachten hun stem per post uit. Dit leidde ertoe, dat Josef Haupl, de burgemeester van Wenen (SPO), van mening was, dat het wellicht handig was bij de komende verkiezingen de mensen ook de mogelijkheid te geven per post te stemmen. Zo zou de opkomst veel groter kunnen zijn, wat de volksvertegenwoordiging alleen maar ten gunste zal komen. Eens afwachten of dit idee zich ook daadwerkelijk doorzet.

En wat hebben wij de afgelopen maand gedaan? Aangezien hier de hele maand februari vakantie is, eigenlijk niet veel. Begin deze maand hebben we een weekje heerlijk van de zon genoten op Lanzarote (Canarische Eilanden). Even lekker de winter ontvluchten, heerlijk!? Zoals jullie kunnen zien is het daar prachtig. Jammer genoeg gaat zo een week veel te snel om, en ben je zo weer terug in het koude Wenen. Gelukkig beginnen te temperaturen weer te stijgen en wordt het alweer iets milder hier. Dit biedt ons natuurlijk de mogelijkheid om de prachtige natuur rondom Wenen te verkennen!

Begin maart begint dan ook weer ons dagelijks leven als student. Maar niet voor lang. Want rond de Pasen hebben we weer twee weken vakantie. En aangezien we nooit meer zoveel vrije tijd zullen krijgen als nu, maken we van elke vrije dag dankbaar gebruik. We hebben al een kort tripje naar Boedapest (en Balatonmeer) geboekt. Eens kijken wat deze prachtige hoofdstad allemaal te bieden heeft! Een kort verslag zal zeker in de ViennaConnection van april verschijnen!

Nou, dat was het alweer voor deze keer.
Iedereen nog heel veel succes met de laatste campagnedagen!!

Alles liebe,

Jennifer!