Week van Ben

23 mei 2010

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, vertelt in een wekelijkse bijdrage wat er zoal in en rond het SP-huis gebeurde.

Heerlens burgemeester Paul Depla lijkt bijna 'om' te zijn...

Beste mensen, hier ben ik weer!

Griekenland was bijna bankroet, zodoende zijn zij geholpen met miljardensteun uit heel Europa. Nederland heeft ook miljardensteun toegezegd, maar de SP heeft tegengestemd. En wat lees ik in de geweldige krant de MORGEN (Belgie)? Griekenland koopt nog steeds wapens in het buitenland! Er zijn dure onderzeeers gekocht, tanks, jachtvliegtuigen en ander zwaar wapentuig. De bestellingen gaan gewoon door. Griekenland staat mede aan de top met wapenaankoop, vooral uit Duitsland.

Duitsland heeft Griekenland 20 miljard geleend. Als men geen geld heeft dan kan dat toch ook niet, dacht ik. Wat vinden jullie hiervan? Dit is natuurlijk een goed onderwerp voor SP-Kamerlid Ewout Irrgang.

De campagne is goed aan het lopen, we hebben meerdere keren in Heerlen gestaan, ook in Hoensbroek bij de markt Op meerdere plaatsen vallen ook de SP- kranten in de brievenbussen. Het is een dikke fijne krant met een goede inhoud. Het is wel veel werk, maar ja, maar omdat onze leden hard meewerken gaat dat helemaal goed komen.

Rutte wil de huurprijs flink verhogen, zijn argument is, dat mensen dan eerder een woning gaan kopen. Onvoorstelbaar! Mensen maken zich terecht zorgen, ook om de zorgpremies. We hebben serieuze gesprekken gehad in Hoensbroek.

Terwijl wij daar stonden uit te delen en te praten, stopte daar een politieauto, naast de politieagenten zat Paul Depla: de burgemeester van Heerlen. Hij was zeker een rondrit aan het maken. Hebben hem nog sponsjes in de handen geduwd, hij kon ze goed gebruiken voor de afwas. Kijk maar naar de foto's!

Het is nog dik 2 weken, dan weten wij wat het gaat worden.? De gesprekken op straat zijn zeer belangrijk, belangrijker dan stukjes schrijven! Contact maken met de gewone mensen is niet alleen leerzaam, maar ook gewoon heel erg leuk.

Als je de Telegraaf leest, dan lees je hoe de VVD-luchtbel constant wordt gefabriceerd, soms lijkt die krant het VVD-partijblad?

Het is altijd een vrolijke boel als wij campagne voeren, maar de gesprekken zijn vaak niet vrolijk, mensen vertellen vaak hele verhalen over hoe zij moeten rondkomen van een paar euro?s. Op deze mensen gaat men nog meer bezuinigen als het aan de rechtse partijen ligt. Emile Roemer zegt het ook vaak: nu is het genoeg, laten we eerlijk delen!

Als er zware bezuinigingen komen, dan zou het wel eens kunnen dat het kabinet het niet lang gaat houden. Ik verwacht ook veel weerstand van de mensen en bonden.

De huurdersbond maakt zich nu al zorgen i.v.m. de zware huurverhoging die gaat komen als de VVD de baas wordt. Dan weten ze ook op wie zij moeten stemmen.

Met vriendelijk groet,
Ben Tarici