Week van Ben

29 augustus 2010

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, vertelt in een wekelijkse bijdrage wat er zoal in en rond het SP-huis gebeurde.

Elk jaar op 25 augustus begint het tomatenfeest in Bunol, in Spanje, het 'Tomatina'. Ongeveer 45.000 mensen namen deel aan de gebeurtenis. Binnen een uur tijd vloog er meer dan 10.000 kilo aan tomaten door de lucht. Het feest wordt sinds 1944 uitbundig gevierd in de gemeente. Was dat een bijeenkomst van de SP of waren dat soms al voorverkiezingen?

Hoeveel kilo hebben wij nodig als er een superrechtse regering zou komen vraag ik me af. Ik heb dat feest wel eens gezien op TV. Men gooit en smeert mekaar vol met tomaten. Prachtig om te zien. Ik hoop op het volgende tomatenfeest...in Nederland!

In Amerika loop een prachtige serie de 'THE WIRE.' [De draad] Dat gaat over de wegrottende buitenwijken van Amerikaanse steden. Geen serie waar je de mensen ziet die bovenin de piramide leven, en waar je alleen maar mooie en knappe mensen ziet spelen. Daar zijn genoeg domme series van.

Deze serie laat zien hoe het werkelijk is in de meesten wijken. Deze dramaserie laat de andere kant zien van Amerika, waar mensen overgeleverd zijn aan de God van het kapitalisme. Het systeem dat door en door rot is. Waar mensen alleen maar bezig zijn om te overleven. Een systeem dat alleen maar op maximale kortetermijnwinsten is gericht in plaats van op het welzijn van de samenleving.

De serie laat ook zien het falende onderwijs, de drugshandel waartegen de overheid een onmogelijke te winnen oorlog voert. Het is een hele sterke serie en zeer goed geacteerd. [Geen mensen die uit de tv-wereld komen.] Misschien wel de beste tv-serie die er ooit is geweest.

Als wij een superrechtse regering krijgen, dan vrees ik ook meer Amerikaanse toestanden. Wat dan?

Ik vrees dat de zorgtoeslag verdwijnt, daar willen ze 2 miljard uithalen. Dat kost de burger honderden euro's per jaar. Dat was laatst op tv. Als je met mensen praat dan merk je dat veel mensen zich ongerust maken. Vooral oudere mensen. Wat VVD, CDA en PVV willen, dat willen de meesten mensen niet, daar ben ik van overtuigd . Op de lange termijn zijn wij de grootste partij.

In ieder geval er komt voor de SP een hele drukke tijd aan, dat staat vast. Maar daar zijn we toch niet bang voor, toch? Komen we tomaten te kort, dan kunnen we nog altijd naar Bunol gaan. Daar hebben ze er genoeg!

Hartelijke groet, Ben Tarici

p.s.: Over 2 weken komt de tribune aanzetten, het beste politieke blad!