Week van Ben

27 oktober 2010

Week van Ben

Ben Tarici, beheerder van het Heerlense SP-huis, vertelt in een wekelijkse bijdrage wat er zoal in en rond het SP-huis gebeurde.

De arbeiders van TNT-post in Kerkrade hebben voor een paar uur het werk stilgelegd. Het werkklimaat daar is niet meer vol te houden. Velen weten dat men op de schopstoel zit en de sfeer op werkvloer is om te snijden.

De SP in Parkstad besloot onmiddellijk dat de postmedewerkers moesten worden gesteund. Na al dat zuur dat de postmedewerkers moeten aanhoren, hebben wij hen wat zoets gebracht: vla voor de TNT-ers dus! We mochten binnenkomen met de vla en pamfletten, en hebben de stakers onze solidariteit toegezegd.

Het zoet konden zij goed gebruiken, maar de strijd zal niet zoet zijn. De postmedewerkers vonden het fantastisch dat er een partij is die hen steunt. Het was een snelle actie van de SP in Parkstad en zo hoort het, niet kletsen, maar doen. Een voorbode van meer?

Vooral de gesprekken met de postmedewerkers zijn belangrijk. Een iemand van het CNV was ook daar, deze ging onmiddellijk met een manager praten, wij met de arbeiders, zo zie je het verschil van benadering. Als de post staakt zal de SP hen steunen!

Het is verbijsterend dat onze regering zomaar harde bezuinigingen gaat doorvoeren, zonder te beseffen dat er tegenactie komt. Mensen met lage inkomens houden hun hart vast voor wat er gaat komen. Als je de korpschefs van de politie hoort praten, verwachten zij dat er ondanks de Haagse praatjes niet meer politie komt.

De lonen van de agenten blijven ook op de nullijn. Van veel mensen hoor je dat zij de -stakingen -en protesten -prachtig vinden in Frankrijk. Als straks hier protesten komen, ben ik benieuwd of zij dan ook meedoen. Weg met de angst! Weg met het polderen! Doen jullie dan ook mee?!

Ik heb Hannie van Leeuwen van het CDA horen praten op TV. Een vrouw van 84 jaar! Deze vrouw heeft meer kleur dan al die andere van het CDA. Zij gaf oud-burgemeester Leers van Maastricht flink van katoen. Zij was ook helder en niet bang in haar taal, niet gewend van een CDA-er. Eerst doet Leers flink kritiek hebben op Wilders, daarna Wilders in de kont kruipen om in het pluche te mogen zitten. Ze had het ook over die andere leden van het CDA, die niet meelopen met Wilders.

Wilders juicht ook meer Isra?lische nederzettingen in de Palestijnse gebieden toe. De banden tussen Wilders en de staat Israel zijn hecht, zo blijkt maar weer. Die Wilders kakelt maar door! Ik ben benieuwd wat Rutte hiervan zegt. Ondertussen werkt de SP door.

De Amerikaanse regering is kwaad op degene die de WikiLeaks-stukken heeft uitgebracht. Ja, de waarheid komt hard aan. Vreselijk wat mensen elkaar aandoen terwijl anderen toekijken. Het buitenlandbeleid van de VS is meer van hetzelfde. Het grote voorbeeld van de Nederlandse regering, die misdadige oorlogen steunt, zoals in Irak en Afghanistan.

En toch heb de hoop, dat de waanzin eens ophoudt.

Met de vriendelijke groet,

Ben Tarici