2010 Het jaar van de tomaat

28 december 2010

2010 Het jaar van de tomaat

2010 Was voor de SP in Heerlen een jaar van actie en enthousiasme, van successen maar ook van teleurstellingen. Een jaar met hoogtepunten maar een enkele keer ook gewoon vallen en opstaan. Bekijk hier een overzicht van dat afgelopen jaar, met daarin onder andere een sambaband, een buspaal en het bezoek van de stufidieven aan Heerlen. In 2011 weer vol aan de bak, maar tot die tijd nog even terugblikken...

Januari

De SP stemt tegen de bijdrage van Heerlen aan het WK-wielrennen in 2012. Een ruime meerderheid van de raad was het met de SP eens, maar veranderde in de raadsvergadering plots van gedachte.

Het Limburgs Dagblad publiceert een artikel waaruit blijkt dat de Leefbaarheid van Heerlen fors te zijn gegroeid. In de publicatie wordt de aanpak van drugsproblematiek sinds de aanwezigheid van de SP in het College geprezen.

Februari

De gemeenteraadscampagne is in volle gang. De SP wil Heerlen voorzien van Nieuwe Energie. Een SP-samba-band en SP-energiedrankjes zorgen ervoor dat heel Heerlen dat kan merken!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QiTcBxL6Z0Y[/youtube]

Het Limburgs Dagblad publiceert een profiel van Heerlen onder de kop 'Nog een keer SP/Pvda?'. De krant bejubelt het sociale karakter van de stad.

Behalve SP-campagne-activiteiten in Zeswegen, de Passart,Molenberg, Meezenbroek en het centrum van Heerlen, presenteert Jan Marijnissen een SP-politiek cafe in Hoensbroek. Marijnissen interviewt de Heerlense lijsttrekker Riet de Wit, politie-agenten schoonmakers en de actievoerders van het actiecomite Oude Passart.

Maart

De SP blijft de grootste in Heerlen. Tegen de landelijke trend en tegen de verwachting van andere politieke partijen in, blijft de SP met 9 zetels veruit de grootste partij. Het CDA volgt met 6 zetels.

De SP neemt het initiatief tot een nieuwe coalitie. De VVD zit tot de laatste dag bij de onderhandeling, maar haakt af vanwege 0,1 wethoudersalaris. De uiteindelijke coalitie wordt gevormd door SP, PvdA, Stadspartij Heerlen en de combinatie Ouderenpartij/D66. De SP levert 2 wethouders: Peter van Zutphen en Riet de Wit. Het coalitieakkoord is een voortzetting van de ingeslagen weg: veel aandacht naar armoedebestrijding, sociale zaken, nieuwe energie en levendigheid van de stad.

Ondanks de goede uitslag in Heerlen is de landelijke uitslag teleurstellend. Agnes Kant stapt op. De relatief onbekende Emile Roemer volgt haar op.

April

De SP voert actie voor renovatie van woningen in de Oude Passart. Onder andere Tweede Kamerleden Sadet Karabulut en Henk van Gerwen komen naar de Oude Passart.

De Heerlense SP steunt de actievoerende schoonmakers. SP'er Ben Tarici is aanwezig bij vele acties zoals onder andere in de stoet van 600 schoonmakers vanaf het station in Heerlen naar het Hago-hoofdkantoor in de Cramer. De schoonmakers winnen uiteindelijk een historische staking (de langste sinds 1933) van maar liefst 9 weken eind april.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EVogSSMQSXM[/youtube]

De Heerlense SP'er Ron Meyer ontvangt de Gouden Tomaat op het SP-congres voor zijn betrokkenheid bij de succesvolle schoonmakersacties.

Ron Meyer krijgt de Gouden Tomaat

Mei

De verkiezingskaravaan trekt verder. De landelijke verkiezingen zijn in aantocht. SP-lijsttrekker Emile Roemer blinkt uit. Met humor en rake uitspraken is hij de revelatie van de verkiezingen. Waar Job Cohen wordt uitgefloten tijdens de opening van Pinkpop, krijgt Roemer overal de handen op elkaar. De SP-voorman bezoekt in mei een vol Glaspaleis in Heerlen.

ROOD overvalt met de stufidieven (Femke H., Job C, Alexander P. en Mark R.) een college van de Hogeschool Zuyd in Heerlen.

Juni

De SP haalt 15 zetels. Emile Roemer wint in minder dan een maand tijd 5 zetels terug voor de SP.

In Heerlen voegen SP en CDA een voorstel samen dat een plafond stelt aan externe inhuur, de zogeheten Roemer-motie.

Een voorstel van de SP om demissionair minister Donner op te roepen 250 banen bij de Belastingdienst in Heerlen- als compensatie voor de AID- te realiseren, krijgt steun van de raad.

Juli

De VIP-kaarten-kwestie speelt op. De SP is tegenstander van het gratis verkrijgen van VIP-kaarten voor de Heerlense profronde."Raadsleden zijn geen ons meer dan andere Heerlenaren." De kwestie wordt uitgebreid uitgemeten in de krant.

De SP is solidair met de brandweer en voert actie met postbodes in Heerlen.

Augustus

SP-wethouder Peter van Zutphen wint een jarenlange strijd tegen een kaalslag op de bijstandsuitkering van het Rijk aan Heerlen. Door de heroische overwinning van Van Zutphen krijgt Heerlen miljoenen uitbetaald aan bijstandsgeld. De meevaller betekent dat Heerlen minder hoeft te bezuinigen.

September

Heerlenaar en Tweede-Kamerlid voor de SP Jan de Wit presenteert de bevindingen van de commissie De Wit over de bankencrisis.

De SP voert actie voor provinciale steun aan de renovatie van het Atrium-ziekenhuis. Er worden in mum van tijd honderden steunbetuigingen opgehaald. De SP voert in heel Parkstad actie tegen de 4baans Buitenring. De SP pleit al enkele jaren voor een sobere 2baans variant. Goedkoper en milieuvriendelijker.

Samen met het actiecomite Oude Passart houdt de SP een buurtenquete en presenteert een rapport voor behoud en renovatie van de oude mijnwerkerskolonie in de gemeenteraad.

Oktober

De SP hield een jaar geleden een enquete in Heksenberg toen daar sprake was van grote spanningen. Uit de enquete vloeiden enkele maatregelen voort. In oktober 2010, een jaar later, kon de bewonersklankgroep uiteen. De problemen waren opgelost. Een geweldig goed voorbeeld.

In oktober verbaasde Ger Meesters vriend en vijand. Uit het niks stapte hij uit de SP-fractie. Zijn beweegredenen zouden nooit helder worden. De SP spreekt van zetelroof, een half jaar na de verkiezingen waarin Meesters welgeteld 63 voorkeursstemmen kreeg.

Ook presenteerde de SP-raadsfractie in deze maand een kritische visie op de culturele lente, in In Heerlen is veel mogelijk wordt op basis van gesprekken met vertegenwoordigers uit de Heerlense cultuursector onder andere gesteld dat deze instellingen beter kunnen samenwerken en meer 'de straat op' zouden moeten.

November

De SP voert nog steeds actie met de bewoners van de Oude Passart. De actievoerders verkopen honderden actiekaarten.

Uit Heerlen vertrekken 2 bussen voor een grote manifestatie tegen de kaalslag op de Sociale Werkvoorzieningen en de bijstand. De Armoede werkt niet- manifestatie in Den Bosch wordt bezocht door zo'n 1.500 mensen. Een regelrecht eerste succes.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vrYDaQUsk2w[/youtube]

De SP start een actie voor behoud van de buslijn 39 die van het centrum via het Eikenderveld naar de Woonboulevard. In een mum van tijd worden 600 handtekeningen opgehaald.

December

Terwijl de handtekeningenactie voor behoud van Lijn 39 doorgaat krijgt SP-er Olivia Mous een voorstel aangenomen waardoor de gemeenteraad zich uitspreekt voor het behoud van de buslijn. SP-activiste Wilma breekt zelfs een been tijdens een winters actiebezoek aan Eikenderveld, waar de SP'er vervolgens hartelijk wordt opgevangen door buurtbewoners. Een groep actievoerders biedt gedeputeerde PvdA-Kerstens 600 handtekeningen en een heuse bushaltepaal aan, waarop de depute belooft een oplossing te gaan vinden. In Provinciale Staten wordt een SP-voorstel aangenomen: er komt nieuw onderzoek naar de buslijn en in de tussentijd moet de buslijn heropgestart worden.

Twee jaar geleden hield de SP een enquete voor behoud en renovatie van de Royal. In december 2010 wordt duidelijk dat met steun van de Provincie en Parkstad de gevel van de Royal in oude luister hersteld zal worden. Een prachtig eindejaarsgeschenk voor de uitstraling van Heerlen-centrum.

DE SP WENST IEDEREEN EEN GOED EN VOORAL OOK STRIJDBAAR 2011, OP NAAR EEN BETER HEERLEN EN EEN BETER NEDERLAND