Veiligheid: als buurten van de mensen zijn, verdwijnt de wegkijkcultuur

18 oktober 2011

Veiligheid: als buurten van de mensen zijn, verdwijnt de wegkijkcultuur

Hoe Heerlen er tien jaar geleden voor stond en hoe het nu is qua veiligheid? Het is een wereld van verschil. Destijds domineerden drugsverslaafden en drugsrunners ons stadscentrum. Op veel plekken was dat letterlijk en figuurlijk zichtbaar. Ook nu zijn er nog problemen, maar het is op geen enkele wijze vergelijkbaar met de situatie uit het verleden. De door sommigen fel bestreden opvangplaatsen, zijn mede-verantwoordelijk voor de verbeterde veiligheidssituatie. We liggen op koers, maar er is tegelijkertijd nog geen enkele reden om de teugels te laten vieren. We moeten er bovenop zitten.
SP'er Sedai Bayraktar over de veiligheid in Heerlen

SP'er Bayrakter hield een gloedvol betoog voor de wijkagent, blauw op straat en schone buurten. "Als buurten niet echt van de mensen zijn, dan kijken mensen weg. Dan leidt 1 kapot raam tot meer ellende. We moeten mensen helpen om hun buurt terug te winnen."

De rest van het betoog van Bayraktar:

De SP kan zich goed vinden in de algemene visie en strategie van de kadernota Integrale Veiligheid die de mens als uitgangspunt neemt.

Ook de drie prioriteiten hebben onze steun:

1 veilige en leefbare buurten;

2 veilig opgroeien;

3 veilig centrum: winkelen en uitgaan.

Graag zou ik nog willen ingaan op 3 specifieke onderdelen

1. Mijn fractie is tevreden dat aandacht wordt besteed aan preventie en dat bewoners betrokken worden bij het verbeteren van de veiligheid in hun wijk. Als mensen het idee hebben dat het toch allemaal niets helpt OF het niet van hen is, dan ontstaat er een wegkijkcultuur waarin mensen elkaar niet meer aanspreken.
    Daarentegen een buurt waarin bewoners meer invloed en zeggenschap hebben, vergroot voor veel mensen het gevoel van verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving en versterkt de sociale samenhang. En daarmee de objectieve en subjectieve veiligheid.
  2. Eerder sprak de SP-fractie al over de broken glass-theorie. Op plekken waar het onderhoud slecht is, ontstaan er meer gebroken ramen. De omgekeerde vraag luidt daarom: moeten we niet juist extra investeren in de publieke ruimte en het onderhoud daarvan, op plekken waar het leefbaarheidsgevoel laag is? Hoort dat onderdeel niet fundamenteel te zijn in een kadernota INTEGRALE veiligheid? Zo ja, wat gaan we daar dan aan doen?
  3. Hoewel de voorliggende kadernota een redelijke basis biedt om de veiligheid in alle delen van? Heerlen te verbeteren, blijft het blauw op straat- zichtbaar en aanraakbaar- oftewel de wijkagent voor mijn fractie een belangrijk d.

Ik ben door de toelichting van u op de nota in de commissie leefomgeving niet volledig overtuigd dat de wijkagent of in het algemeen Blauw op Straat in de Heerlense wijken voldoende zichtbaar en aanspreekbaar is. Bij de aanpak van buurtveiligheid is de rol en inzet van de wijkagent cruciaal. Dit bevestigt u ook door te zeggen dat u de betrokkenheid van de wijkagent bij de wijkenaanpak zoveel mogelijk overeind blijft houden. Maar hoe gaat u dat doen? Heeft u dat in een andere beleidsnota laten vastleggen? Het is algemeen bekend dat de politie met capaciteitstekort kampt.

Welke kaders heeft u om te zorgen dat de wijkagent prominent aanwezig is in de wijk? Wij hebben lees ik 21 wijkagenten voor 19 Heerlense buurten.

Heeft u genoeg aan dit aantal om te werken aan de verbetering van de veiligheid in Heerlen, met name in de investeringsbuurten. De tabel 2.3 , veiligheid en leefbaarheid in de wijken, laat een zorgwekkend beeld zien. Er is immers een groot aantal prioriteitsbuurten.

En bijvoorbeeld. De subjectieve gevoelens van onveiligheid in Heerlen ligt ruimschoots boven het landelijke gemiddelde. Alle onderzoeken laten zien dat de zichtbaarheid van de wijkagent of ander Blauw op straat een zeer belangrijke factor is in het vergroten van het GEVOEL van veiligheid in een straat. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. De feitelijke veiligheidscijfers kunnen goed zijn, maar toch kunnen mensen een ander gevoel hebben. Omgekeerd kan dat overigens ook.

In de VS is een proef geweest met lege politiewagens die in wijken werden geparkeerd. Hoewel er niet minder criminaliteit was, voelden mensen zich veel veiliger. Ik zeg niet dat dat de oplossing voor Heerlen is. (uiteindelijk kregen mensen namelijk door dat het nep was, en toen was het over), maar het zegt wel wat over de noodzaak van zichtbaar blauw op straat.

Er zijn dus zaken waarbij de wijkagent een belangrijke rol vervult. Ik zou graag in de uiteindelijk uitvoering scherper willen horen en zien hoe we ervoor zorgen dat er voldoende blauw op straat zichtbaar is. En ten koste waarvan dat dan gaat. M.a.w.: welke keuzes maken wij in tijden waarin de politie niet bepaald minder taken of meer mensen ter beschikking krijgt. Of dat nou in de nota Integrale Veiligheid staat of in een andere beleidsnotitie mbt de wijkenaanpak maakt voor mij niets uit.

Gelukkig gaat het zeer veel beter met Heerlen. En gelukkig ziet inmiddels vrijwel iedereen in dat daarvoor zo nu en dan moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. De lik-op-stuk-aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen. Maar laten we vooral niet vergeten: zonder dag- en nachtopvang. Zonder domushuizen en zonder andere voorzieningen, was het niet gelukt. Veiligheid heeft alles met preventie en voorzieningen te maken. Op dat vlak verdient Heerlen eigenlijk veel meer lof dan het al gekregen heeft. We zijn bescheiden in deze stad en dat is prima. Maar juist op dit punt zouden we onszelf wat meer op de borst mogen kloppen.

Om ons allen scherp te houden wil ik mijn bijdrage voor deze termijn afsluiten met de woorden van een vrijwilliger die zich inzet voor de veiligheid in zijn woonwijk, met wie ik samenwerk: Als mensen s nachts niet kunnen slapen, dan hoef je ze overdag niets te vragen.