Congres: SP klaar voor regering, Roemer lijsttrekker

3 juni 2012

Congres: SP klaar voor regering, Roemer lijsttrekker

Emile Roemer

SP-fractievoorzitter Emile Roemer is op het partijcongres zaterdag aangewezen als lijsttrekker voor de komende verkiezingen op 12 september. De leden van de SP hebben daarmee formeel hun vertrouwen in hem uitgesproken. Roemer liet in zijn toespraak weten blij te zijn met de steun van de leden en uit te zien naar 12 september. 'De keuze is simpel. Moet het liberaler, of socialer? Ik ben er klaar voor, de SP is er klaar voor!'

Tijdens dit congres ontving Heerlenaar en Kamerlid Jan de Wit ook de hoogste onderscheiding van onze partij: de Gouden Tomaat.

Emile Roemer reikt de Gouden Tomaat uit aan Jan de Wit

Heerlenaar Jordy Clemens voerde namens de Heerlense SP het woord op het congres, hij trok daarbij een vergelijking tussen het SP-bestuur in Heerlen en de ambitie die de partij heeft om Nederland na 12 september mee te gaan besturen:

"In Heerlen is de SP al langer de grootste partij en draagt zij al langer verantwoordelijkheid. Dat is niet altijd makkelijk maar heeft wel ook tot grote successen geleid: niet zomaar werd kort geleden de roodste stad van Nederland zelfs uitgeroepen tot de sociaalste stad van Nederland.

Nu gunnen wij het Nederland het sociaalste land ter wereld te worden. En dat kan! Als wij samenwerken en tegelijkertijd onze idealen scherp houden, als we bij alles wat we doen gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit als eikpunt nemen en als we sterke coalities vormen. Niet alleen in Den Haag maar vooral op straat, in de wijken en op de werkvloer. Want daar vinden wij onze echte partners."

Het congres was eenduidig in haar conclusie: de SP wil meebesturen, heel graag zelfs. Maar niet tegen elke prijs. De SP zal alleen haar handtekening zetten onder een akkoord waarbij de inkomensverschillen in Nederland niet toenemen, de afbraak van de publieke sector stopt en er eindelijk iets gedaan wordt voor de groeiende groep Nederlandse kinderen die opgroeit in armoede. Met dat uitgangspunt gaat de SP vol vertrouwen op weg naar de verkiezingen van 12 september!

Bekijk hier de volledige toespraak van Emile Roemer tijdens dit congres:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WJKXat9HxQU[/youtube]