Wanhopig CDA-kamerlid doet aan Heerlen-bashing

1 juni 2012

Wanhopig CDA-kamerlid doet aan Heerlen-bashing

Heerlen klimt omhoog uit de put waarin met name het CDA haar achterliet. Mensen lopen al jaren massaal weg bij die partij. De wanhoop van Ger Koopmans is begrijpelijk. aldus SP-fractievoorzitter Ron Meyer

De verkiezingscampagne van het Limburgse CDA is blijkbaar begonnen. Kamerlid Ger Koopmans giet al 2 dagen zijn zuurheid over Heerlen uit. Daar zit het CDA immers al ruim 6 jaar in de oppositie blijkt- als overmaat voor de CDAvriendenrepubliek- die 'vreselijke' SP succesvol te regeren. En dus kan er voor sommige Limburgse CDA'ers helemaal niets goed zijn in Heerlen.

In plaats van toenadering of een oprechte poging tot samenwerking schieten prominente Limburgse CDAers voortdurend hun losse flodders op Heerlen en de SP af. Behalve de politieke 'recidivisten'Koopmans en Driessen lusten ookVrehen, Frissche en het lokale CDA er geregeld pap van.

De wanhoop van het CDA is begrijpelijk. Heerlen veranderde in de afgelopen jaren aanzienlijk. Heerlen werd uitgeroepen tot de Sociaalste gemeente van NL. Ging van de duurste naar de middenmoot als het gaat om lokale lasten. Haalde grote successen met de strijd tegen de drugsoverlast en kreeg een leefbaarder centrum. Er waren grote investeringen in de wijken. En eensuccesvolle aanpak van de jeugdwerkloosheid. Heerlen bleek tot verrassing van velenminder langdurig werklozen dan het 'rijke' Maastricht te hebben. En Heerlen is de enige Limburgse gemeente waar investeerders vele miljoenen in pompen. De NRC sprak over eenRenaissance. En wijlen gratis krant De Pers kopte "Van drugsstad tot kunstcentrum".

Is in Heerlen alles hosanna en hemels? Nee, natuurlijk niet. Heerlen en de Heerlenaren kennen nog steeds grote problemen. Het kost bloed, zweet en tranen om ze te bestrijden en op te lossen. De SP en vele anderen werken daar iedere dag keihard aan. Vriend en vijand erkennen dat Heerlen een buitengewone prestatie leverde in de afgelopen jaren.

Wie vlaai had verwacht van het CDA kwam bedrogen uit. Zelfs meedenken over de problematiek zit er niet in. Nee, Kamerlid Ger Koopmans en zijn CDA spelen liever spelletjes. Met een Burgemeester die zijn zorgen uit over de gevolgen van het Haagse veiligheidsbeleid voor zijn stad. In Maastricht nam- na de invoering van de wietpas- het aantal klachten over drugsoverlast in de wijken al fors toe. En in Heerlen nemen de zorgen over overlast in de wijken eveneens toe. En het CDA? Dat verwijt Burgemeester Depla dat hij politiek bedrijft en zelfs zou zijn aangestuurd door Diederik Samsom.... Kunt u zich voorstellen... nota bene CDAer Koopmans die een CDA-burgemeester sommeerde in de partijlijn en die letterlijk stelde dat "Een schijn van belangenverstrengeling is nooit te vermijden. Uitgerekend Koopmans en diens CDA verwijten Burgemeester Depla van Heerlen dat hij partijpolitiek bedreef toen hij zijn zorgen uitte over de gevolgen van het Haagse veiligheidsbeleid en de bezuinigingen.

Depla gaf supersnel (binnen 1 dag) en overduidelijk antwoord, maar dat kon het CDA niet weerhouden van het stellen van nieuwe flutvragen. Geen woord over de veiligheid. Geen woord over de wijken. Geen woord!

Voor Koopmans is het Heerlen-bashing kennelijk slechts begonnen. Op twitter schreef Koopmans gisterenlikkebaardend over overlast. Vandaag waren de Heerlense bouwleges aan de beurt. Die zouden stonden volgens Koopmans zelfs "weer in de top". Ook hier vliegt Koopmans opnieuw uit de bocht. Heerlen subsidieerde de bouwleges fors. Recent is gekozen voor kostendekkende leges (de gemeente houdt daar dus geen cent aan over!). Heerlen staat bij deze leges plek 23, 45 en 80. Voor een partij met 14 zetels in de peilingen is het niet gek dat het getal 23 op "de top" lijkt.....

De verkiezingscampagne is afgetrapt. En het CDA loopt steeds verder buitenspel....